
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,098 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,904 |
طراحی محتوای آموزشی تعاملی مبتنی بر STEM برای مبحث آبکاری الکتروشیمیایی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.19375.1334 | ||
نویسندگان | ||
معصومه قلخانی* ؛ فاطمه صباحی | ||
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر طراحی فعالیت مهارت آموزی شیمی کاربردی با رویکرد تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) برای دانشجویان کارشناسی رشته شیمی با تمرکز بر مبحث آبکاری به منظور افزایش سواد علمی، آگاهی و ایجاد نگرش کاربردی نسبت به فعالیتهای صنعتی شیمیایی است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و روش گردآوری دادهها به منظور رسیدن به اهداف، سوالات پژوهش و اطلاعات مورد نیاز از نوع روش کتابخانهای است. بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده، محتوای آموزشی برای آموزش مبحث آبکاری تدوین گردید. ابتدا کاربردها و روشهای پوششدهی و تاریخچه صنعت آبکاری شرح داده شد. در بخش بعدی محتوی، به مبانی آبکاری تحت عنوان آبکاری مس و نیکل مرحله به مرحله پرداخته شد تا فراگیر با اصول اولیه و مهم آبکاری آشنا شود. بخش نهایی محتوا به طراحی سیستم آبکاری توسط فراگیر اختصاص یافت. این بخش به نحوی طراحی شد که فراگیر بتواند مبتنی بر مبانی نظری و عملی ارائه شده در دو بخش اول محتوا، سیستم آبکاری را طراحی و آزمایش کند. فراگیر در این مرحله به مهارت دستورزی میرسد. تلفیق مبحث آبکاری الکتروشیمیایی با رویکرد STEM میتواند انگیزه و علاقه را در دانشجویان شیمی ایجاد کند و آنان را از نظر علمی و عملی برای ورود به شغل دبیری یا صنعت آمادهتر سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ STEM؛ الکتروشیمی؛ آبکاری؛ طراحی محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing STEM-Based Interactive Educational Content on Electroplating Subject | ||
نویسندگان [English] | ||
معصومه Ghalkhani؛ Fatemeh Sabahi | ||
میدان ملت- شمس آباد، خ. استاد حسن بنا شمالی، بالاتر از میدان ملت، خ. صباح غربی، پلاک 77 واحد 10 | ||
چکیده [English] | ||
The objective of the current investigation is to design a skill training activity of the applied chemistry employing a science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach for undergraduate students majoring in chemistry, concentrating specifically on electroplating, with the intent to enhance scientific literacy, foster awareness, and cultivate a practical attitude towards chemical industrial activities. This investigation is characterized as applied in nature, regarding its objectives, the process of data collection employed to fulfill the aims, research inquiries, and essential information is predominantly bibliographic. Based on the collected information, educational content was developed to teach the topic of electroplating. Initially, the various applications, coating methodologies, and the historical development of the electroplating sector were explicated. Subsequently, the foundational principles of electroplating were systematically examined under the title of copper and nickel-plating sequentially. The concluding segment of the instructional material was devoted to the design of an electroplating system by the learner. This section was designed in such a way that the learner could design and test the electroplating system based on the theoretical and practical foundations presented in the first two sections of the content. At this stage, the learner reaches the skill of hands-on practice. Combining the topic of electroplating with a STEM approach can create motivation and interest in chemistry students and make them more scientifically and practically prepared to enter a teaching or industrial job. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry Education, STEM, Electrochemistry, Electroplaiting, Content design | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |