
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,780 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,445,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,568,302 |
شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست اخلاق حرفهای در معلمان | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20413.1506 | ||
نویسندگان | ||
زهرا معارفوند* 1؛ فاطمه محقق2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه قم. قم. ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده هدی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست اخلاق حرفهای در معلمان پرداخت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع ملاک محور میباشد که ۱۴ نفر از خبرگان حوزه اخلاق حرفهای، اخلاق تدریس، و تعلیم و تربیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. اعتبار یافتههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته با استفاده از بازنگری توسط شرکتکنندگان تایید شد. تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل مضمون و با روش شبکه مضامین انجام شد. از تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبهها مبنی بر شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست اخلاق حرفهای معلمان، یک مضمون فراگیر (کاربست اخلاق حرفهای معلمان)، ۸ مضمون سازماندهنده (ویژگیهای شخصیتی و فردی، دانش و مهارتهای حرفهای، انگیزه و تعهد حرفهای، حمایتهای سازمانی و مدیریتی، فرهنگ سازمانی مدرسه، تعامل با دانشآموزان و والدین، انتظارات اجتماعی و فرهنگی، قوانین و سیاستهای آموزشی، بازخورد اخلاقی در نظام تربیتی)، ۲۳ مضمون پایه و ۴۸ خرد مقوله حاصل شد. همچنین از تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبهها مبنی بر شناسایی راهکارهای تقویت اخلاق حرفهای معلمان، یک مضمون فراگیر (بهبود و تقویت اخلاق حرفهای معلمان) سه مضمون سازماندهنده (سیاستگذاری سازمان آموزشی، سیستم نظارت و پاداش، توسعه انسانی) ۹ مضمون پایه و ۴۵ خرده مقوله استخراج گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ کاربست؛ حرفه؛ معلمان؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying factors affecting the application of professional ethics in teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Maarefvand1؛ Fatemeh Mohaghegh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences. Faculty of Literature and Humanities. University of Qom. Qom. Iran. | ||
2M.A. educational management. Department of Educational Sciences. Hoda University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to identify factors affecting the application of professional ethics in teachers. This study was applied in terms of purpose and was conducted with a qualitative approach. The research tool was a semi-structured interview. The sampling method was purposive and criterion-based, and 14 experts in the fields of professional ethics, teaching ethics, and education were selected as samples. The validity of the findings from the semi-structured interviews was confirmed by review by the participants. The analysis of the research findings was conducted using thematic analysis and thematic network method. From the analysis of the findings from the interviews on identifying the factors affecting the application of teachers' professional ethics, one overarching theme, 8 organizing themes (personality and individual characteristics, professional knowledge and skills, professional motivation and commitment, organizational and managerial supports, school organizational culture, interaction with students and parents, social and cultural expectations, educational laws and policies, ethical feedback in the educational system), 23 basic themes and 48 subcategories were obtained. Also, from the analysis of the findings from the interviews on identifying strategies for strengthening teachers' professional ethics, 1 overarching theme , three organizing themes, 9 basic themes and 45 subcategories were extracted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethics, application, Profession, teachers, schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |