
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 3,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,467,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,584,390 |
اثربخشی انواع بازخوردهای توصیفی فراشناختی بر سختکوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 8، تیر 1404، صفحه 1-20 اصل مقاله (909.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.19258.1147 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا عبدالهزاده* 1؛ معصومه فتحی2؛ زهرا شعبانی3 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران، تهران ایران. | ||
2استادیار، گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3استادیار، روانشناسی تربیتی، پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: بازخورد فراشناختی بهعنوان کلید یادگیری، نقش بیبدیل و ابزاری قدرتمند در پیشرفت فردی و اجتماعی افراد داشته و دقیقاً همانند یک آینه عمل میکند. نقاط کور را نشان داده و کمک میکند تا افراد به نسخه بهتری از خود تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی انواع بازخوردهای توصیفی فراشناخت بر سختکوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی بود. روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سالتحصیلی 1404-1403 بود که از این میان دو کلاس به تعداد 70 به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (35نفر) و گروه گواه (35نفر) جایدهی شدند. سپس پرسشنامههای سختکوشی کوباسا (1979)؛ خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) و خودتنظیمی انگیزشی ولترز (2003) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون روی هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS25 و روش آماری تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش و گروه گواه در متغیرهای سختکوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). در نتیجه استفاده از بازخوردهای توصیفی فراشناختی، تأثیر معناداری بر افزایش سختکوشی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی انگیزشی دانشآموزان ابتدایی دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت آموزش و استفاده از بازخوردهای توصیفی فراشناختی در فرایند آموزش تأکید میکند و پیشنهاد میشود که معلمان از این شیوه برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهره ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد توصیفی فراشناخت؛ خودتنظیمی انگیزشی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ سختکوشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of types of descriptive metacognitive feedback on hardiness, academic self-efficacy, and motivational self-regulation of elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Samira Abdolahzadeh1؛ Masomeh Fathi2؛ zahra Shabani3 | ||
1Master's Degree, Primary Education, Farhangian University, Nasibah Tehran Campus, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor educational psychology, Education Research Institute, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Metacognitive feedback, as the key to learning, has an unparalleled role and is a powerful tool in the individual and social development of individuals and acts exactly like a mirror. It shows blind spots and helps individuals become better versions of themselves. Therefore, given the importance of this issue, the present study was conducted with the aim of the effectiveness of various types of descriptive metacognitive feedback on hardiness, academic self-efficacy, and motivational self-regulation of school students. Methods: The present study was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of methodology with a pre-test-post-test design with a control group. The research population included all fifth-grade elementary school students Tehran in the academic year 1403-1404, from which two classes of 70 were selected using a multi-stage cluster method and randomly assigned to two experimental groups (35 students) and a control group (35 students). Then, Kobasa (1979) hardiness Questionnaires; Jink and Morgan's (1999) Academic Self-Efficacy; and Wolters' (2003) Motivational Self-Regulation were administered to both experimental and control groups in two stages: pre-test and post-test. The data were analyzed using SPSS25 software and the analysis of covariance statistical method. Findings: The results of the study showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups in the variables of hard work, academic self-efficacy, and motivational self-regulation (P<0.05). As a result, the use of metacognitive descriptive feedback has a significant effect on increasing hard work, academic self-efficacy, and motivational self-regulation of elementary school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognitive descriptive feedback, Motivational self-regulation, academic self-efficacy, Hardiness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |