
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 3,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,467,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,584,392 |
تجارب زیسته معلمان از آموزش فراگیر: مفاهیم، موانع و راهکارها | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 8، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.20771.1177 | ||
نویسنده | ||
سمیه نعمتی* | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزش فراگیر از موضوعات چالش برانگیز نظام آموزشی است که هنوز برنامه ایی جامع برای تحقق جامع آن در نظام آموزشی کشور ما وجود ندارد. این مفهوم در بستر ادراکات و تجارب معلمان تفهیم پذیر و قابل اجرا خواهد بود. مطالعه حاضر به هدف تعمیق در دیدگاه و تجارب معلمان در زمینه چیستی و چگونگی اجرای آموزش فراگیر جهت دستیابی به شواهدی از اجرا و توصیفاتی از معانی آن و نیز ارائه راهکارهایی جهت تسهیل در اجرای آن انجام یافت. روشها: این پژوهش، با رویکردی تفسیری و روش پدیدارشناسی انجام شد. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند از 12 معلم ابتدایی شهر سنندج که دارای بیش از 15 سال سابقه خدمت بودند به دست آمد و تحلیل شد. حاصل این تحلیل 4 مضمون اصلی و 14 زیر مضمون بود. همچنین با ترکیب همه مضامین، پدیده اصلی به عنوان توصیف نهایی از آموزش فراگیر به دست آمد. یافتهها: مضامین اصلی شامل: 1-آموزش فراگیر به مثابه عدالت آموزشی، 2- تنوع و دوگانگی در عملکرد معلمان نسبت به آموزش فراگیر، 3- موانع ساختاری و نهادی در اجرای آموزش فراگیر و 4- تقویت زیرساخت های انسانی و آموزشی برای تحقق آموزش فراگیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فراگیر؛ مدارس عادی؛ ادراکات معلمان؛ عدالت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teachers' Lived Experiences of Inclusive Education: Concepts, Barriers, and Solutions | ||
چکیده [English] | ||
Inclusive education is one of the challenging issues of the educational system, and there is still no comprehensive plan for its comprehensive realization in our country's educational system. This concept will be understandable and applicable in the context of teachers' perceptions and experiences. The present study aimed to deepen the views and experiences of teachers in the field of what and how to implement inclusive education in order to obtain evidence of implementation and descriptions of its meanings, as well as to provide solutions to facilitate its implementation. Methods: This research was conducted with an interpretive approach and phenomenological method. Data were obtained and analyzed using semi-structured interviews from 12 elementary school teachers in Sanandaj who had more than 15 years of service experience. The result of this analysis was 4 main themes and 14 sub-themes. Also, by combining all the themes, the main phenomenon was obtained as the final description of inclusive education Findings: The main themes include: 1- Inclusive education as educational justice, 2- Diversity and ambivalence in teachers' performance towards inclusive education, 3- Structural and institutional barriers to implementing inclusive education, and 4- Strengthening human and educational infrastructure to achieve inclusive education. Interpretation of the results showed that teachers understood the concept of inclusive education as educational justice and the right to equal education for all children, and they interpreted it not as a problem but as a value. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
'؛ Inclusive education'؛ mainstream schools'؛, '؛ teachers'؛ perceptions, educational justice' | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |