
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 487 |
تعداد مقالات | 3,786 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,492,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,602,763 |
بررسی رابطه رهبری پدرانه با بهزیستی عاطفی و توسعه حرفهای معلمان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1404، صفحه 1-24 اصل مقاله (621.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17773.1797 | ||
نویسندگان | ||
کبری خباره* 1؛ مصطفی جمالی2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: معلمان شایسته از عوامل کلیدی بهبود نظام آموزشی هستند. سبک رهبری تأثیرگذار و برخورداری معلمان از بهزیستی عاطفی موجب ارتقای عملکرد حرفهای پایدار آنها میشود، که درنهایت تأثیر مثبتی بر کیفیت آموزش دانشآموزان خواهد داشت. این پژوهش به بررسی رابطه رهبری پدرانه در بهزیستی عاطفی و توسعه حرفهای معلمان میپردازد. روشها: این پژوهش با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر کرمانشاه می شود که تعداد آنها 906 نفر است؛ از این تعداد، 479 نفر معلمان مرد و 427 نفر معلمان زن میباشند. برای تعیین نمونه، روش نمونه گیری تصادفی ساده به کار برده شد که طبق جدول مورگان 270 نفر (91 نفر مرد و 179 نفر زن) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه سبک رهبری پدرانه چنگ و همکاران (2000)، پرسشنامه بهزیستی عاطفی ون کاتویک و همکاران (2000) و پرسشنامه توسعه حرفهای معلمان نیوجرسی (2014) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی، آزمون t تکنمونهای، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در سبک رهبری پدرانه، مؤلفههای رهبری خیرخواهانه و اخلاقمدارانه با بهزیستی عاطفی و توسعه حرفهای معلمان ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که رهبری اخلاق مدارانه توان پیشبینی بهزیستی عاطفی معلمان را دارد. علاوه بر این، رهبری اخلاقمدارانه و رهبری قدرتطلبانه می توانند توسعه حرفهای معلمان را پیشبینی کنند .نتیجهگیری: این پژوهش بر تأثیر سبک رهبری پدرانه در ارتقای بهزیستی عاطفی و توسعه حرفهای معلمان تأکید دارد. نتایج نشان میدهد که سبک رهبری پدارانه با ایجاد محیطی سازنده و حمایتگر، معلمان را برای ایفای مؤثرتر نقش تعلیم و تربیت آماده میکند. پیشنهاد می شود مدیران با بهرهگیری از اصول رهبری پدرانه شرایطی فراهم کنند که توسعه پایدار و کیفیت مطلوب نظام آموزشی تحقق یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی عاطفی؛ توسعه حرفه ای؛ رهبری خیرخواهانه؛ رهبری اخلاق مدارانه؛ رهبری قدرت طلبانه؛ رهبری پدرانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Emotional Well-being, Professional Development, Benevolent Leadership, Ethical Leadership, Authoritarian Leadership, Paternal leadership | ||
نویسندگان [English] | ||
kobra khabareh1؛ Mostafa jamali2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2PhD candidate of Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Competent teachers are key factors in improving the educational system. An impactful leadership style and teachers' emotional well-being enhance their professional performance, ultimately affecting the quality of student education. This study examined the role of paternal leadership in teachers' emotional well-being and development. Methods: This research was conducted using a descriptive correlational method. The statistical population consisted of all primary school teachers in District 1 of Kermanshah city, totaling 906 individuals; of whom, 479 were male teachers and 427 were female teachers. For sample selection, a simple random sampling method was employed, and according to Morgan’s table, a sample of 270 individuals (91 males and 179 females) were chosen. Data were collected using three questionnaires: the Paternalistic Leadership Style Questionnaire by Cheng et al. (2000); the Emotional Well-Being Questionnaire by Van Katwyk et al. (2000); and the New Jersey Teachers’ Professional Development Questionnaire (2014). Findings: The results of the study indicated that in the paternal leadership style, the components of benevolent and ethical leadership had a significant and positive relationship with teachers' emotional well-being and professional development. Additionally, regression analysis revealed that Ethical Leadership could predict teachers' emotional well-being. Furthermore, ethical and power-oriented leadership were found to predict teachers' professional development. Conclusion: This study highlighted the impact of paternalistic leadership on teacher well-being and professional development. It suggests that leaders foster a supportive environment for sustainable development and improved educational quality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Authoritarian leadership, benevolent leadership, emotional well-being, ethical leadership, paternal leadership, professional development | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |