
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 487 |
تعداد مقالات | 3,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,507,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,624,514 |
طراحی الگوی مسئولیت پذیری دبیران زن دوره اول متوسطه | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 12، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.4472 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه طهرانچی* 1؛ قدسی احقر2؛ اشرف السادات حسینی میرصفی3 | ||
1دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2استاد تمام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف:هدف از این پژوهش طراحی الگوی مسئولیت پذیری دبیران زن بود. روشها: روش پژوهش کیفی و از نوع گراندد تئوری سیستماتیک استراوس و کوربین (2011) بود. جامعه آماری دبیران زن دوره اول متوسطه شهر تهران بود. حجم نمونه براساس اصل اشباع نظری شامل 15نفر از اساتید دانشگاه بودند. برای انتخاب اساتید از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روایی و پایایی از ملاکهای اعتبار، انقتال پذیری، وابستگی و تایید پذیری بر اساس معیار های لینکولن و گوبا (1985) بررسی شد.داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک کد گذاری استراوس و کوربین و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج شد. یافتهها: مدل نهایی از مقوله محوری مجموع پنج عامل، شرایط علّی «ساختار سازمانی، محتوای آموزشی و روحیه دانش آموزان، جو مدرسه» ، شرایط زمینه ای « بستر های فرهنگی سازمان آموزش و پرورش، راهبر های مدیریتی سازمان ،شرایط واسطه ای « دیدگاه ها و تغییرات سیاسی، عدم تعریف کاربردی برای رفتار مسئولانه » ، راهبردها « به چالش کشیدن شیوه ها و رویه های کاری معمول، ارتقای فرهنگ آموزشی و مشارکت فعال دبیر و مدیر و دانش آموز » و پیامدها « بهره وری نیروی انسانی، توسعه هوشیاری سازمانی، هم سویی بین نظام آموزشی و جامعه » بود. نتیجهگیری: درنتیجه مسئولیت پذیری دبیران زن نیازمند طرح ریزی، برخورداری از سطح مناسبی از آمادگی روانشناختی به ویژه یهره گیری از راهبرد های مقابله ای موثر در مواجهه با چالش های حرفه ای است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ پژوهش کیفی؛ دبیران؛ گراندد تئوری؛ مسئولیت پذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a model of responsibility for female teachers of the first year of high school | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahbobeh Tehranchi1؛ Ghodsi Ahghar2؛ Ashraf Alsadat Hosseini Mirsafi3 | ||
1PhD student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Full Professor of Educational Research and Planning Organization, Research Institute of Studies, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The purpose of this study was to design a model of accountability for female teachers. Methods: This study employed a qualitative research method based on the systematic grounded theory approach of Strauss and Corbin (2011). The statistical population consisted of female lower secondary school teachers in Tehran. The sample, determined through the principle of theoretical saturation, included 15 university professors selected using purposive sampling. Data were collected through semi-structured interviews. The trustworthiness of the data was evaluated based on Lincoln and Guba’s (1985) criteria, including credibility, transferability, dependability, and confirmability. The collected data were analyzed using Strauss and Corbin’s coding technique through three stages: open coding, axial coding, and selective coding, which led to the development of the final model. Findings: The resulting model was structured around a central phenomenon and comprised five factors: causal conditions including organizational structure, educational content, student morale, and school climate; contextual conditions such as the cultural context of the educational system and managerial leadership strategies; intervening conditions including political perspectives and changes, and the lack of a practical definition for responsible behavior; strategies involving challenging routine work practices, promoting an educational culture, and fostering active participation among teachers, principals, and students; and consequences such as increased human resource efficiency, enhanced organizational awareness, and greater alignment between the educational system and society . Conclusion: Teacher accountability requires deliberate planning and a sufficient level of psychological readiness, particularly the use of effective coping strategies in facing professional challenges. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Model, Qualitative Research, Teachers, Grounded Theory, Responsibility | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |