
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 487 |
تعداد مقالات | 3,792 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,512,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,628,970 |
کنکاشی در علل تحققناپذیری اهداف آموزش های مهارتی و حرفه ای با رویکرد کیفی: مورد لرستان | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 12، مهر 1404، صفحه 5-30 اصل مقاله (721.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18096.1190 | ||
نویسندگان | ||
حمید حسنوند* 1؛ علی شکوری2؛ زهرا راجی2 | ||
1دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2گروه سیاستگذاری اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: ارتقاء مهارتهای کاربردی حرفهای از اهداف برنامه های کلان توسع های بسیاری از کشورها به شمار می رود. در ایران نیز این موضوع بهمثابۀ یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی به شمار میرود. به رغم آن که این آموزشها در اسناد و قوانین بالادستی نظام جمهوری اسلامی از قبیل سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و... مورد تاکید قرار گرفته است، مطالعات حاکی از عدم تحققپذیری اهداف آموزشهای مربوطه است. از متقنترین راهبردهای تحقق اهداف آموزشی در گام نخست، شناسایی موانع پیشروی تحقق اهداف و برنامه های مربوطه است. به این منظور به واکاوی علل تحقق ناپذیری اهداف آموزشهای فنی و حرفهای از منظر هنرآموزان و کارشناسان حوزۀ مربوطه در لرستان پرداخته شده است. دادهها و روشها: در این راستا از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه را کارشناسان و هنرآموزان هنرستانهای آموزش و پرورش این استان در سال تحصیلی 1403-1404 تشکیل میدهد در این خصوص از نمونهگیری هدفمند، ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. عدم ظهور دادههای جدید، اشباع مقولات وتراکم مفهومی از معیارهای موجود جهت تعیین اشباع نظری بوده اند. گفتنی است به منظور کدگذاری از نرم افزار مکس کیودیای بهره برده شده است. جهت تضمین کیفیت پژوهش نیز علاوه بر پیاده سازی دقیق مصاحبه ها، از راهبرد تثلیث و ارائۀ نتایج به مشارکت کنندگان بهره گرفته شد. یافته ها: یافتهها نشان از آن دارد که این چالش ها در پنج حوزه چالش های ورود به بازار کار و اشتغال؛ چالش های اشتغال در صنایع، همسو نبودن محتوای آموزشی با نیاز های صنعت و بازارکار و... اند. نتیجه گیری: تحققناپذیری اهداف آموزشهای مهارتی و حرفه ای در لرستان منوط به رفع چالش هایی است که میتوان آنها را ذیل مقولات 5 گانۀ مطروحه در پژوهش ساماندهی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فنی و حرفه ای؛ هنرستان ها؛ چالش ها؛ تحلیل تماتیک؛ لرستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"An Inquiry into the Causes of the Unattainability of Vocational and Technical Training Objectives with a Qualitative Approach: The Case of Lorestan | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Hasanvand1؛ Ali Shakoori2؛ zahra Raji2 | ||
1Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
2Department of Social Policy, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and aim: Enhancing practical professional skills constitutes a primary objective of the major developmental programs in many countries. In Iran, this issue is regarded as one of the fundamental pillars of the educational system. Despite the continuous emphasis on these trainings in the high-level policy documents and legislations of the Islamic Republic of Iran—such as the Comprehensive Scientific Map of the Country and the Fundamental Transformation Document of Education—studies indicate the failure to achieve the intended educational goals. Among the most reliable strategies for realizing these educational objectives, the foremost step is to identify the barriers hindering their fulfillment. Accordingly, this study investigates the underlying causes of the non-realization of vocational and technical education goals from the perspectives of technical instructors and experts in the related field in Lorestan province Data and method: In this regard, a qualitative methodology with a phenomenological approach was employed. The study population consisted of experts and technical instructors from the vocational high schools of the Education Department in Lorestan Province during the 2024–2025 academic year. Purposeful sampling, semi-structured interviews, and thematic analysis were utilized to collect and analyze the data. Theoretical saturation was determined based on criteria such as the absence of new data, category saturation, and conceptual density. It is worth noting that MAXQDA software was used for coding purposes. To ensure the rigor and quality of the research, in addition to the precise transcription of interviews, strategies such as triangulation and member checking (providing findings to participants) were employed. Findings: The findings indicate that these challenges can be categorized into five domains: challenges related to entering the labor market and employment; employment challenges within industries; misalignment between educational content and the needs of industry and the labor market; among others. Conclusion: The failure to achieve the objectives of vocational and technical education in Lorestan is contingent upon addressing the challenges, which can be organized under the five categories identified in this study. Keywords: Vocational and Technical Education, Thematic Analysis, Challenges, Lorestan, Vocational High Schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Technical and Vocational Education, Vocational Schools, Challenges, Thematic Analysis, Lorestan Province (Khorramabad City) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |