| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
ماهیت آزادی ریاضی: بستری برای تلفیق هوش مصنوعی با ریاضی مدرسه ای | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.20103.1116 | ||
| نویسندگان | ||
| مبینا اکبری* 1؛ زهرا گویا2 | ||
| 1آموزش و پرورش تهران | ||
| 2بازنشته دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| پیشرفت تکنولوژیهای دیجیتال و بهویژه هوش مصنوعی فرصتی را برای کمک به معلمان و دانش-آموزان درحل و بهبود عملکرد تدریس و یادگیری فراهم میکند. هوشمصنوعی برای توسعه خود، نیازمند مهارتهای بسیاری است که در رأس آنها، ریاضی و تفکرانتقادی و حلمسئله قرار دارد. روش برای بررسی نقش آزادی در ریاضی مدرسهای از طریق تلفیق هوش مصنوعی با ریاضی مدرسهای، پژوهشی طراحی شد که در آن، شش معلم ریاضی شرکت کردند و دادهها توسط مصاحبههای نیمه-ساختاریافته جمعآوری شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که معلمان، نسبت به استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان ابزار، مشکلی ندارند، حتی هوشمصنوعی میتواند ابزاری جدید برای آموزش در ریاضی محسوب شود که به دانشآموزان آزادی بیشتری در انتخاب منبع میدهد، ولی نسبت به تلفیق آن با ریاضی مدرسهای، نگرانیهایی دارند که نیارمند توجه است که میتوان به این مورد اشاره کرد که آنها از هوش مصنوعی به عنوان یک شمشیر دولبه یاد میکنند. مضمونهای اصلیِ برآمده از تجزیه و تحلیل دادهها، عبارت از هوش مصنوعی به عنوان ابزار، هوش مصنوعی بهعنوان بستر و دیدگاه جدید آموزشی، برنامه درسی تلفیقی و آموزش معلمان ریاضی بود. نتیجهگیری این پژوهش که مبتنی بر یافتههای آن است، حاکی از این است که باوجود نگرانیهایی که معلمان دارند، بر این باورند که تلفیق هوش مصنوعی با برنامه درسی ریاضی مدرسهای، گریزناپذیر است و بنابراین، معلمان نیازمند آموزش برای چگونگی این تلفیق در تدریس ریاضی و استفاده مؤثر از آن، در کلاس درس هستند | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش معلمان ریاضی؛ برنامه درسی ریاضی؛ ریاضی مدرسهای؛ رویکرد تلفیقی؛ هوش مصنوعی بهعنوان ابزار؛ هوش مصنوعی بهعنوان بستر و دیدگاه؛ جدید آموزشی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Freedom of Mathematics:integrating artificial inteligence with school mathematics | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mobina Akbari1؛ Zahra Goya2 | ||
| 1Education | ||
| 2Retired of beheshti university | ||
| چکیده [English] | ||
| The rapid development of Artificial Intelligence has provided an opportunity for students and mathematics teachers to improve their teaching and learning mathematics. AI development requires many skills that mathematics and critical thinking are at the top. To better understand the teachers’viewpoints regarding freedom and school mathematics, research was conducted in which six mathematics teachers participated. The data were collected via semi-structured interviews. The findings showed that teachers generally show no resistance to the use of artificial intelligence as an instructional tool. In mathematics education, AI can serve as an innovative means of teaching, offering students more autonomy and flexibility in how they learn but teachers are concerned about the integration of AI with school mathematics , It should be noted that artificial intelligence is often referred to as a double-edged sword. The key themes identified through data analysis were: AI as an instructional tool, AI as a new educational horizon for school mathematics , integrated mathematics curriculum, and mathematics teachers educations . research suggests that although teachers express certain concerns, they recognize the integration of artificial intelligence into the school mathematics curriculum as inevitable indeed. Accordingly, there is a pressing need to equip teachers with the necessary training to effectively integrate AI into mathematics teaching and make meaningful use of it in classroom practices | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Artificial Intelligence, Integrated Approach, School Mathematics, Artificial Intelligence as a Tool, Artificial Intelligence as a New Educational Horizon for School Mathematics Curriculum, Mathematics Curriculum, Mathematics Teacher Education | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |
||