| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
تـحلیل تطبیقی بُعـد بازنمایی در تصاویر کتابهای عـربی ایران و مصـر طبق نشانهشناسی اجتماعی کرس و ون لیوون؛ مطالعه مـوردی پایه نهم متوسـطه اول | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
| دوره 7، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 49-66 اصل مقاله (3.31 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4506 | ||
| نویسندگان | ||
| امید ابراهیمی* 1؛ علی اکبر محمدی2 | ||
| 1دانشجوی ارشد زبان و ادبیات عربی؛ گروه زبان و ادبیات فارسی؛ دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ دانشگاه بیرجند | ||
| 2استان خراسان جنوبی، بیرجند، انتهای بلوار شهید آوینی، پردیس دانشگاه بیرجند، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی | ||
| چکیده | ||
| از آنجا که تصاویر در متون آموزشی نقش قابل توجهی را ایفا میکنند لذا کارکرد روشمند آن میتواند موجب تسهیل یادگیری و افزایش عملکرد شناختی فراگیران شود. در پژوهش حاضر، تصاویر کتابهای عربی ایران و مصر پایه نهم متوسطه اول، از لحاظ ابعاد مختلف بازنمایی شامل بعد فرایند و شخصیت بر اساس نشانهشناسی اجتماعی کرس و ون لیوون (۲۰۰۶) و نیز چگونگی انتقال معنای تصاویر متناسب با دانش فراگیران و رشد شناختی و ادراکی آنها بر اساس دیدگاه رشدشناسی گو و فنگ (۲۰۱۵) به روش کمی و کیفی، با هدف بررسی نحوه انتقال اطلاعات به دانشآموزان دو کشور طبق تصاویر، تحلیل میشود. نتایج پژوهش نشان داد، که در بُعد فرایند، هر دو کتاب بیشتر بر تصاویر روایتی تأکید دارند، اما کتاب ایران توجه بیشتری به تحلیل محتوای تصویری دارد. از نظر بُعد شخصیت، کتاب ایران بیشتر به تصاویر غیرشخصیتی متمایل است، در حالی که کتاب مصر بر بازنمایی شخصیتهای انسانی بهصورت فردی و گروهی تمرکز دارد. علاوه بر این، در تحلیل نوع تصاویر، کتاب ایران بیشتر از تصاویر واقعی استفاده کرده، در حالی که کتاب مصر تعادل بیشتری بین تصاویر واقعی و کارتونی برقرار کرده است. این تفاوتها نشاندهنده تفاوتهای فرهنگی و آموزشی در طراحی محتوای تصویری این دو کتاب است. پیشنهاد میشود نویسندگان دیگر همین موضوع را در پایهای دیگر از دو کشور بررسی کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصاویر؛ بُعد بازنمایی؛ نهم متوسطه؛ نشانهشناسی اجتماعی کرس و ون لیوون | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Comparative Analysis of the Representation Dimension in Arabic Textbooks of Iran and Egypt Based on Kress and Van Leeuwen’s Social Semiotics: A Case Study of the Ninth Grade of Middle School | ||
| نویسندگان [English] | ||
| omid ebrahimi1؛ علی اکبر محمدی2 | ||
| 1Master's student in Arabic Language and Literature; Department of Persian Language and Literature; Faculty of Literature and Humanities; University of Birjand | ||
| 22 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Since images in educational texts play a significant role, their methodical use can facilitate learning and enhance the cognitive performance of learners. In the present study, the images in the Arabic textbooks of Iran and Egypt for the ninth grade of middle school are analyzed quantitatively and qualitatively, focusing on various dimensions of representation—including the process and participant dimensions—based on Kress and Van Leeuwen’s (2006) social semiotics. Additionally, the study examines how the meaning of these images is conveyed in alignment with learners’ knowledge and their cognitive and perceptual development, drawing on Guo and Feng’s (2015) developmental perspective. The aim is to investigate how information is transmitted to students in the two countries through these images. The findings reveal that, in terms of the process dimension, both textbooks primarily emphasize narrative images, though the Iranian textbook pays greater attention to the analytical aspects of visual content. Regarding the participant dimension, the Iranian textbook leans more toward non-personified images, whereas the Egyptian textbook focuses on the representation of human characters, both individually and in groups. Furthermore, in analyzing the types of images used, the Iranian textbook predominantly employs realistic images, while the Egyptian textbook maintains a better balance between realistic and cartoon-style images. These differences reflect distinct cultural and educational approaches in the visual content design of the two textbooks. It is suggested that future researchers examine the same topic in other grade levels in both countries. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Images, representation dimension, ninth grade of middle school, Kress and Van Leeuwen’s social semiotics, Iran and Egypt | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |
||