| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,725 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
اثربخشی مدل های مدیریت مدارس موفق: یک مطالعه تطبیقی | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| دوره 4، شماره 1، مرداد 1404 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.20739.1060 | ||
| نویسنده | ||
| سارا عابدی کوشکی* | ||
| استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| اهمیت مدیران و نقش خطیری که برای ارتقاء کیفیت و اثربخشی مدارس ایفا میکنند، برکسی پوشیده نیست. اگر مدیران و رهبران آموزشی دارای دانش و مهارتهای کافی در بهسازی و توسعه جامعه باشند، بدون تردید، نظام آموزشی نیز از کارایی و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود، لذا این پژوهش در صدد است تا ﺑـﺎ مطالعه ﻣﻘﺎﻻت و ادﺑﯿﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ واستفاده ازداده های موجود، در پروژه بینالمللی مدیریت موفق مدارس (PPSSI)، ویژگیها، فرآیندها و اثرات موفقیت مدیران را به روش تطبیقی(الگوی جورج بردی) مورد بررسی قرار می دهد. در این پژوهش، 24 مقاله مرتبط با ویژگیهای مدیران مدارس موفق که در سه کشور انگلستان، استرالیا و ایالات متحده انجام شده بود به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که کشورهای مورد مطالعه تشابهاتی در خصوصیات و رفتار مدیران مدارس موفق دارند از جمله: استفاده از الگوی رهبری توزیعی، مشارکتی و الگوی مبتنی بر آموزش، برنامه ریزی در جهت ارتقاء کیفیت تدریس معلمان، غنی سازی برنامه درسی، مهارت ایجاد روابط قوی. تفاوت های قابل مشاهده تأثیر گذار برموفقیت مدیران مدارس موفق در کشورهای منتخب نیز شامل اهداف ملی، ساختار و سیستم های بودجه، تفاوت های سیاسی و فرهنگی، میزان تمرکز زدایی آموزشی، فشارهای نظارتی و رویکرد های آماده سازی مدیران بود. نتایج بررسی مقالات نشان میدهد که هیچیک از الگوهای رهبری در مطالعات PPSSI بهتنهایی غالب نیست ولی در بین الگوهای استخراج شده، تشابهاتی در خصوصیات و رفتار مدیران مدارس موفق که موجب اثربخشی و کارایی مدارس تحت مدیریت آن ها می باشد، وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیر موفق؛ مدارس موفق؛ ISSPP؛ مطالعات تطبیقی؛ مدل های مدیریت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effectiveness of successful school management models: A comparative study | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sara AbediKooshki | ||
| Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The importance of principals and the critical role they play in improving the quality and effectiveness of schools is not hidden from anyone. If principals and educational leaders have sufficient knowledge and skills in improving and developing society, without a doubt, the educational system will also have high efficiency and credibility. Therefore, this research aims to study related articles and literature and use existing data in the Project for Successful School Leadership International (ISSPP), to examine the characteristics, processes and effects of principals' success in a comparative manner (George Brady's model). In this research, 24 articles related to the characteristics of successful school principals that were conducted in three countries, England, Australia and the United States, were selected using purposive sampling. The research findings showed that the countries studied have similarities, including: using a distributed, participatory leadership model and a learning-based model, planning to improve the quality of teachers' teaching, enriching the curriculum, and building strong relationships. Observable differences affecting the success of successful school principals in the selected countries also included national goals, budget structures and systems, political and cultural differences, the degree of educational decentralization, regulatory pressures, and approaches to principal preparation. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Successful principal, successful schools, ISSPP, ComparativeStudies, Management Models | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |
||