| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 492 |
| تعداد مقالات | 3,839 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,659,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,716,358 |
مدل علّی عملکرد ریاضی دانش آموزان مبتنی بر مهارت تفکر انتقادی معلم و دانش آموز با میانجی گری نگرش به ریاضیات | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.19949.1113 | ||
| نویسندگان | ||
| سید علی جابر هاشمی1؛ ناصر حداد زاده* 2؛ قاسم رکابدار2؛ ساره ظریف1 | ||
| 1کارشناسی ارشد آموزش ریاضی آموزش و پرورش استان خوزستان، آبادان، ایران | ||
| 2استادیار گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آبادان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و هدف: آموزش ریاضی همواره از دغدغههای اساسی نظام آموزشی کشور بوده و یکی از مشکلات بزرگ، پایین بودن انگیزه و عملکرد دانشآموزان در این حوزه است. پژوهشهای متعدد نشان دادهاند که مهارت تفکر انتقادی معلمان و دانشآموزان، نقش مهمی در بهبود فرآیند یادگیری و ارتقای عملکرد ریاضی دارند. نگرش دانشآموزان به ریاضیات به عنوان یک متغیر تأثیرگذار و میانجی، میتواند تعامل بین تفکر انتقادی و عملکرد ریاضی را توضیح دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل علی تاثیر تفکر انتقادی (معلم و دانشآموز) بر عملکرد ریاضی با نقش میانجی نگرش به ریاضیات است. روشها: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی و با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان و معلمان ریاضی مقطع متوسطه دوم شهر آبادان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. نمونه مورد نظر به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد عملکرد ریاضی، مهارت تفکر انتقادی و نگرش به ریاضی استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها تأیید گردید. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مهارت تفکر انتقادی معلمان و دانشآموزان، اثر مثبت و معناداری بر عملکرد ریاضی دارد. این تأثیر هم به صورت مستقیم و هم به واسطه ارتقای نگرش مثبت دانشآموزان به ریاضیات رخ میدهد. مدل علی پژوهش نیز برازش مطلوبی با دادهها نشان داد. نتیجهگیری: یافتهها بیانگر اهمیت آموزش و تقویت مهارتهای تفکر انتقادی و بهبود نگرش دانشآموزان به ریاضیات، جهت افزایش عملکرد ریاضی آنهاست. بر این اساس، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی و سیاستگذاریها، تقویت تفکر انتقادی و نگرش مثبت به ریاضی را در مرکز توجه قرار دهند. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Title: A Causal Model of Students’ Mathematical Performance Based on Teachers’ and Students’ Critical Thinking Skills, Mediated by Attitude Toward Mathematics | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Seyed Ali Jaber Hashemi1؛ naser haddadzadeh2؛ Ghasem Rekabdar2؛ sareh zarif1 | ||
| 1Master’s Degree in Mathematics Education Ministry of Education, Khuzestan Province, Abadan, Iran. | ||
| 2Department of mathematics, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objective: Mathematics education has consistently been a major concern within Iran’s educational system, with low levels of student interest, motivation, and achievement remaining significant challenges. Numerous studies have indicated that the critical thinking skills of both teachers and students play an essential role in enhancing the learning process and improving mathematical performance. Furthermore, students’ attitudes toward mathematics act as a significant and mediating variable, explaining the interplay between critical thinking and mathematical achievement. The present study aimed to investigate a causal model of the effects of critical thinking (in both teachers and students) on mathematical performance, considering the mediating role of attitudes toward mathematics. Methods: This descriptive-correlational study was conducted using a structural equation modeling approach. The statistical population comprised secondary school mathematics teachers and students in Abadan during the 2023–2024 academic year. The sample was selected through a multi-stage cluster sampling method. Data collection involved standardized questionnaires assessing mathematical performance, critical thinking skills, and attitudes toward mathematics. The validity and reliability of these instruments were confirmed. Findings: The data analysis indicated that critical thinking skills among both teachers and students had a significant positive impact on students’ mathematical performance. This effect manifested both directly and indirectly, through fostering students’ positive attitudes toward mathematics. The proposed causal model also demonstrated a good fit with the observed data. Conclusion: The findings highlight the importance of promoting critical thinking skills and improving students’ attitudes toward mathematics to enhance mathematical performance. Accordingly, it is recommended that educational programs and policy decisions prioritize the development of critical thinking and the cultivation of positive attitudes toward mathematics. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||