| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 492 |
| تعداد مقالات | 3,839 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,659,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,716,358 |
تحلیل انتقادی نظریه : APOS چارچوبی برای تدوین برنامه درسی در آموزش ریاضیات | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.20233.1119 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین نهاری1؛ اعظم محمدی متین* 2؛ زهرا تقوی3 | ||
| 1دانشگاه هرمزگان | ||
| 2پردیس علوم رفتاری ،گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند | ||
| 3پردیس علوم رفتاری ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه بیرجند،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، تحلیل و تبیین ظرفیت نظریه APOS (عمل، فرآیند، شیء، طرحواره) در طراحی و تدوین برنامه درسی آموزش ریاضی با تأکید بر مفاهیم انتزاعی و ساختارمند است. نظریه APOS، با ریشههای عمیق در ساختگرایی پیاژهای و تأکید بر تحول ساختارهای شناختی، چارچوبی فراهم میآورد که در آن یادگیری به مثابه فرایند ساخت تدریجی معنا در سطوح شناختی متوالی تحلیل میشود. در این مقاله، ضمن تبیین ابعاد نظری APOS، از جدول مقایسهای برای تحلیل تطبیقی آن با سایر مدلهای رایج تدوین برنامه درسی (محصولمحور، فرآیندمحور، شایستگیمحور، مشارکتی و یادگیری متصل) استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که APOS در ایجاد درک عمیق مفاهیم، سازماندهی ذهنی پایدار، و طراحی محتوای آموزشی بر مبنای منطق تحولی ذهنی فراگیران، مزایای چشمگیری دارد. همچنین، قابلیت ترکیبپذیری APOS با الگوهای دیگر، آن را به الگویی ترکیبی و قابل انطباق با نیازهای نوین آموزش ریاضی بدل کرده است. در پایان، چالشهای اجرایی، فرصتهای تلفیقی، و پیشنهادهایی برای توسعه پژوهشهای آینده ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهریزی درسی؛ آموزش ریاضی؛ نظریه APOS | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Critical Analysis of the APOS Theory: A Framework for Curriculum Development in Mathematics Education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| hossein nahari1؛ azam mohammadi matin2؛ zahra taghavi3 | ||
| 1University of Hormozgan | ||
| 2Behavioral Sciences Campus, Department of Educational Sciences, Birjand University | ||
| 3Behavioral Sciences, Faculty of Educational Sciences, Birjand University, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| This study aims to analyze and explain the capacity of the APOS (Action, Process, Object, Schema) theory in designing and developing mathematics curriculum with an emphasis on abstract and structured concepts. Rooted in Piagetian constructivism and emphasizing the evolution of cognitive structures, the APOS theory provides a framework for analyzing learning as a process of gradually constructing meaning across successive cognitive levels. In this paper, while explaining the theoretical dimensions of APOS, a comparative table is used to analyze its alignment with other common curriculum development models (product-oriented, process-oriented, competency-based, participatory, and connected learning). The results indicate that APOS offers significant advantages in fostering deep conceptual understanding, establishing stable mental organization, and designing instructional content based on learners' developmental cognitive logic. Additionally, APOS's compatibility with other models makes it a flexible and adaptable framework for meeting the needs of modern mathematics education. Finally, the study discusses implementation challenges, integrative opportunities, and suggestions for future research. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Curriculum Planning, Mathematics Education, APOS Theory | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |
||