| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 492 |
| تعداد مقالات | 3,841 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,663,077 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,716,841 |
معلم فکور در عصر هوش مصنوعی: پدیدارشناسی تجارب زیسته دانشجومعلمان در کارورزی | ||
| تجارب معلمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.19585.1154 | ||
| نویسندگان | ||
| بهروز زینلی* 1؛ کیومرث احمدی2 | ||
| 1استادیار، گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران. | ||
| 2گروه آموزشی تاریخ، دانشکده آموزش عالی شهدای مکه،دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: تحولات ناشی از فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، نقش معلمان را دگرگون کرده و مفهوم «معلم فکور» را در ادبیات تربیت معلم برجسته ساخته است. با این حال، درک دانشجومعلمان از این نقش همچنان مبهم و متناقض است. این پژوهش با هدف تبیین تجربه زیسته دانشجومعلمان از مفهوم معلم فکور در مواجهه با فناوریهای نوپدید انجام شد. روشها: مطالعه به روش کیفی و پدیدارشناسی توصیفی صورت گرفت. ۱۰ دانشجومعلم آموزش ابتدایی که حداقل یک ترم کارورزی گذرانده و آشنایی اولیه با فناوری داشتند بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و بر اساس الگوی کلایزی تحلیل شد. برای تقویت اعتبار، بازبینی مشارکتکنندگان و همسنجی دو کدگذار مستقل به کار رفت. یافتهها: تحلیل دادهها سه مضمون اصلی آشکار ساخت: ۱) گسست ادراکی نسبت به فناوری، ۲) نقش مبهم معلم فکور، و ۳) گشودگی به تغییر در صورت حمایت. شش مضمون فرعی نیز شناسایی شد: تصویر ذهنی از فناوری، تأثیر آموزشهای فناورانه بر هویت حرفهای، چالشهای کارورزی، نقش پشتیبانی و مربیگری، موانع فنی و روانی، و پذیرش آگاهانه فناوری. بهطور کلی، تجربه دانشجومعلمان تحتتأثیر سه دسته عامل بود: فردی (ترسها و ناآشنایی فناورانه)، محیطی (فقدان الگوهای فناورمحور در کارورزی)، و آموزشی (حمایت استادان و آموزش ساختاریافته). نتیجهگیری: درک دانشجومعلمان از نقش معلم فکور فناورآگاه هنوز کامل نیست، اما ظرفیت تحول با آموزش و حمایت وجود دارد. بازنگری در کارورزی، آموزش فناورانه و نقش فعال استادان راهنما میتواند پذیرش آگاهانه فناوری و تقویت هویت حرفهای معلمان آینده را تسهیل کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تأمل حرفهای؛ دانشجومعلم؛ معلم فکور؛ هوش مصنوعی؛ کارورزی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Reflective Teacher in the Age of Artificial Intelligence: A Phenomenological Study of Preservice Teachers’ Lived Experiences in Practicum | ||
| نویسندگان [English] | ||
| behrooz zeinali1؛ kiumars ahmadi2 | ||
| 1Assistant Professor, Department of Social Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of History Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Emerging technologies, particularly artificial intelligence (AI), have reshaped the role of teachers and highlighted the concept of the “reflective teacher” in teacher education. Yet preservice teachers’ understandings of this role often remain vague and contradictory. This study aimed to explore their lived experiences of the reflective teacher in relation to new technologies.A qualitative descriptive phenomenological approach was adopted. Ten preservice elementary teachers were purposively selected based on criteria such as completion of at least one practicum term and basic familiarity with educational technologies. Data were gathered through semi-structured interviews and analyzed using Colaizzi’s method. Credibility was strengthened through member checking and independent double coding. Findings: Three main themes were identified: (1) cognitive disconnect regarding technology, (2) unclear perception of the reflective teacher, and (3) openness to change when supported. Six subthemes also emerged: mental images of technology, the impact of technological training on professional identity, challenges of reflective practice during practicum, the role of mentorship and support, psychological and technical barriers to technology adoption, and deliberate acceptance of technology within the reflective role. Overall, preservice teachers’ experiences were shaped by three categories of factors: individual (e.g., fears and lack of technological confidence), environmental (e.g., absence of technology-oriented role models in practicum), and educational (e.g., structured training and faculty support). Conclusion: Although preservice teachers’ understandings of the tech-aware reflective role remain incomplete, there is potential for growth. Revising practicum programs, integrating systematic technological training, and strengthening mentoring can foster conscious acceptance of technology and support the development of reflective professional identities. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Professional reflection, Preservice teacher, Reflective teacher, Artificial intelligence, Practicum | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||