| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 494 |
| تعداد مقالات | 3,845 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,674,744 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,718,645 |
تحلیل عوامل موثر بر مهارتهای مربیگری مدیران مدارس شهر یزد | ||
| مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.20765.1434 | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه حائری* 1؛ سیدرسول حسینی2 | ||
| 1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران، تهران، ایران | ||
| 2گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهیدچمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: مربیگری به عنوان یکی از کلیدیترین روشهای توانمندسازی نیروی انسانی سازمانها در نظر گرفته میشود، هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی عوامل موثر بر مهارتهای مربیگری مدیران مدارس است. روشها: این پژوهش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بر پایه مدل استراویس و کوربین انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران موفق مدارس و اساتید دانشگاهی خبره در حوزه مربیگری و آموزش و پرورش بود که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند که مصاحبه شانزدهم اشباع نظری صورت گرفت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA24 در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای سنجش روایی محتوایی شاخصهای استخراج شده از تحلیل کیفی، از تاییدیه مصاحبهشوندگان و تعدادی از خبرگان حوزه مربیگری استفاده گردید. یافتهها:یافتهها نشان داد که مهارتهای مربیگرای یک مدیر موفق تحت تاثیر پنج بعد اصلی شامل شرایط علّی ، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، راهبردها و پیامدها قرار دارد، تمامی این شاخصها مورد تایید خبرگان قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رهبری مربیگری فرآیندی پیچیده و چندبعدی است که مستلزم توجه همزمان به عوامل فردی، سازمانی و... است. یافتههای این مطالعه با شناسایی دقیق عوامل علّی، زمینهای، محیطی، راهبردها و پیامدهای مهارتهای رهبری مربیگرا میتواند به عنوان راهنمایی برای مدیران مدارس در جهت ارتقای توانمندیهای مدیریتی خود، مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| داده بنیاد؛ رهبری مربیگرا؛ مدرسه؛ مدیران موفق؛ مربیگری؛ مهارتهای مربیگری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Analysis of Effective Factors on Coaching Skills of Yazd City School Managers | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Farzane Haeri1؛ Seyyed Rasoul Hosseini2 | ||
| 1Educational Management, Farhangian University, Shahid Chamran Campus, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Educational Management, Shahid Chamran Campus, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The Coaching is considered as one of the key methods of human resource empowerment of organizations, the purpose of this research was to analyze the factors affecting the coaching skills of school administrators. This research was conducted using the qualitative approach of the foundation data and with semi-structured interview method with experts and experts in the field of coaching and school administrators. Using targeted sampling and applying theoretical saturation criteria, semi-structured interviews were conducted with the participation of 16 people. The data was analyzed and coded using MAXQDA Version 2024.Based on the findings from the qualitative analysis of the interviews, 153 open codes ere identified in the form of 6 main dimensions. Conditions of scholars including 2 categories, contextual conditions including 5 categories, intervention conditions including 8 categories, strategies consisting of 4 categories, and finally 7 categories were identified as the consequences of coach-oriented leadership. Conclusion: The results of this study indicate that coaching leadership is a complex and multi-dimensional process that requires simultaneous attention to individual, organizational, and... is. This study is used by identifying the factors of scientific, contextual, interventional, strategies and consequences of coaching leadership skills as a guide for school administrators to improve their management capabilities. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Coach-oriented Leadership, Coaching, Grounded Theory, School, Successful Managers, Coaching Skills | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||