| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,846 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,681,933 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,719,659 |
مقایسه روشهای آموزشی، مهارتهای تدریس و توسعۀ حرفهای دانشجویان نظام های تربیت معلم در دورههای تخصصی: یک مطالعۀ تطبیقی | ||
| مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
| دوره 4، شماره 1، مهر 1404، صفحه 16-31 اصل مقاله (837.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2025.4542 | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش مقایسه روشهای آموزشی، مهارتهای تدریس و توسعه حرفهای دانشجویان نظام های تربیت معلم در دورههای تخصصی در چهار کشور، یعنی فلاند، ژاپن، آلمان و ایران است. روش: در این پژوهش، چالشها و راهکارهای موجود در هر کدام از کشورها در زمینههای روشهای آموزشی، مهارتهای تدریس و توسعهای حرفهای دانشجویان با استفاده از منابع معتبر شناسایی شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در هر کدام از کشورها، روشهای آموزشی و مهارتهای تدریس متفاوتی وجود دارند. در کشور فلاند، برنامههای تربیت معلم بر اساس رویکرد مشارکتی و تعاونی طراحی شدهاند و این کشور در زمینه توسعهای حرفهای بسیار پیشرفته عمل میکند. در کشور ژاپن، توجه بیشتری به ارتقای مهارتهای تدریس دانشجویان شده است. در کشور آلمان، توجه بیشتری به توسعۀ حرفهای معلمان و توانمندسازی آنها برای ارائه آموزش با کیفیت وجود دارد. در ایران، با تأکید بر تجربههای عملی، توسعه مهارتهای تدریس و آموزشهای مداوم، به معلمان کمک میکند تا به بهترین نحو ممکن وظایف خود را انجام دهند. بحث: با توجه به نتایج پژوهش، برای نظام تربیت معلم در ایران، راهکارهایی ارائه شده است. این راهکارها شامل توجه به توسعۀ حرفهای معلمان، ارتقای مهارتهای تدریس، استفاده از فناوریهای آموزشی، توسعه مهارتهای تحلیل داده دانشجویان، توسعه رویکردهای نوین در آموزش و هماهنگی بیشتر بین معلمان و سایر سازمانهای مرتبط میباشد. با اجرای این راهکارها میتوان بهبود کیفیت آموزش و پرورش در ایران را تسهیل کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت معلم؛ روشهای آموزشی؛ مهارتهای تدریس. توسعۀ حرفهای؛ دورۀ تخصصی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Comparative study of teaching methods, teaching skills, and professional development in teacher training systems during specialized courses | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives :This study aims to examine and compare the teaching methods, instructional competencies, and professional development practices of teacher education students enrolled in specialized programs across four countries: Finland, Japan, Germany, and Iran. Methods :Drawing on credible sources, the research identifies both the challenges faced and the strategies adopted in each context concerning pedagogy, skill development, and professional growth.Findings :The findings reveal significant differences among the countries studied. In Finland, teacher education programs are grounded in participatory and collaborative models, with strong emphasis on sustained professional development. Japan prioritizes the refinement of instructional skills, ensuring that teacher candidates are well prepared for classroom practice. Germany places greater focus on long-term professional growth and teacher empowerment as a means to strengthen educational quality. In Iran, teacher preparation is shaped by a strong emphasis on practical experiences, skill-building, and ongoing training, which collectively support teachers in fulfilling their professional responsibilities effectively.Discussion and Conclusion :Based on these insights, the study proposes several recommendations to enhance Iran’s teacher education system. These include strengthening professional development opportunities, further advancing teaching skills, integrating educational technologies, fostering analytical thinking among students, adopting innovative pedagogical approaches, and improving collaboration between teachers and related institutions. Together, these measures can contribute to raising the overall quality of education in Iran. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teacher Training, Teaching Methods, Teaching Skills, Professional Development, Specialized Course | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |
||