| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,883 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,888,154 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,803,272 |
تاثیر آموزش هنر بر افزایش نشاط ذهنی و کاهش استرس در دانشآموزان | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| دوره 11، شماره 43، آذر 1404، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.25 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا بابادی عکاشه* 1؛ زهرا چراغپور2 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر بر نشاط ذهنی و کاهش استرس در دانشآموزان صورت گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم دوره ابتدایی شهرستان کوهرنگ در سال تحصیلی 1402-1401بود. نمونه آماری شامل 30 نفر؛ 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش طی دوازده جلسه در برنامه آموزش هنر شرکت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل در همین زمان به روال عادی آموزش خود را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و پرسشنامه نشاط ذهنی دسی و رایان (1977) بود. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss23 تحلیل شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هنر منجر به افزایش نشاط ذهنی و کاهش استرس در دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم دوره ابتدایی شهر کوهرنگ شد. بر این اساس، میتوان گفت که درس هنر دارای قابلیتهای زیادی در جهت افزایش نشاط ذهنی و کاهش استرس دانشآموزان است. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effect of art education on increasing mental vitality and reducing stress in students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zahra Babadi Akashe1؛ Zahra Cheraghpor2 | ||
| 1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
| 2Master's degree in Curriculum Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study was conducted with the aim of investigating the effect of art education on mental vitality and stress reduction in students. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all elementary school girls in Kohrang city in the academic year 1400-1401.The sample group consisted of 30 people ؛15 people in the experimental group and 15 people in the control group who were selected using convenience sampling. Thus, the experimental group participated in art training sessions during 12 sessions; while the control group received their normal training routine at the same time. The research tools included Cohen et al.'s (1983) Perceived Stress Questionnaire and Desi and Ryan's (1977) Mental Vitality Questionnaire. The results were analyzed at two descriptive and inferential levels using spss software. The Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data. Also, Levene's test, multivariate analysis of covariance were used. The results showed that the education of the art had led to an increase in mental vitality and a decrease in perceived stress in the elementary school students of Kohrang city. Accordingly, it can be said that art lessons have many capabilities in increasing mental vitality and reducing stress in students. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |
||