| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 501 |
| تعداد مقالات | 3,904 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,993,636 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,874,903 |
بررسی پدیدارشناسانه تجارب معلمان از تأثیر ارزشیابی کیفی- توصیفی بر بهزیستی روانی دانشآموزان ابتدایی | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| دوره 11، شماره 43، آذر 1404، صفحه 24-34 اصل مقاله (970.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مجید بحرینی بروجنی1؛ حسین حاجتی کاجی* 2 | ||
| 1استاد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در رویکرد ارزشیابی توصیفی، فرایند سنجش فراتر از نمرات عددی میرود و بر پایش مستمر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با مشارکت فعال آنها و والدین تمرکز دارد. این شیوه به معلم امکان میدهد تا با استفاده از ابزارهای متنوع، نقاط قوت و ضعف دانشآموز را شناسایی و برنامهریزی آموزشی مناسبی برای بهبود یادگیری او ارائه کند. پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدارشناسانه تجارب زیسته معلمان ابتدایی شهرستان اردل از تأثیرات اجرای ارزشیابی کیفی–توصیفی بر بهزیستی روان دانشآموزان انجام شده است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی صورت گرفته است. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۲ معلم ابتدایی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. پس از رسیدن به اشباع دادهها، تحلیل آنها با بهرهگیری از رویکرد سهمرحلهای ون منن انجام گرفت. تحلیل عمیق تجارب معلمان منجر به استخراج سه مضمون اصلی و نه زیرمضمون شد. یافتهها حاکی از آن است که اجرای این نوع ارزشیابی، اثرات مثبت و منفی متعددی بر بهزیستی روان دانشآموزان داشته است که این تأثیرات بر درک و برداشت معلمان از آن اثرگذار بوده است. نتایج نشان میدهد که اجرای صحیح ارزشیابی کیفی–توصیفی میتواند به بهبود بهزیستی روان دانشآموزان کمک کند؛ اما چالشهایی مانند نبود آموزش کافی برای معلمان و مقاومت والدین، اثربخشی آن را محدود کرده است. نتایج این پژوهش میتواند در بازنگری سیاستهای آموزشی و طراحی دورههای توانمندسازی معلمان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Phenomenological Study of Teachers' Experiences of the Effect of Qualitative-Descriptive Evaluation on the Psychological Well-Being of Elementary School Students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Majid Bahraini Boroujeni1؛ Hossein Hajati Kaji2 | ||
| 1Professor of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
| 2PhD student in Curriculum Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The descriptive assessment approach is designed to move beyond traditional grading, focusing instead on a continuous process of monitoring student progress. This is achieved through the active involvement of students and parents, using various tools to help teachers closely examine and understand students' efforts and learning pathways. The data gathered is analyzed to create effective learning plans, helping students and their families address learning challenges. This study aimed to phenomenologically analyze the lived experiences of elementary school teachers in Ardal County to understand how the implementation of qualitative-descriptive assessment has affected students' psychological well-being. Using a qualitative research approach with a phenomenological method, we conducted semi-structured interviews with 12 elementary school teachers selected through purposeful sampling. Data saturation was reached after these interviews, and the analysis was performed using the three-stage approach by van Manen. Our deep analysis of the teachers' experiences revealed three main themes and nine sub-themes. The findings indicate that implementing qualitative-descriptive assessment has had both positive and negative effects on students' psychological well-being, which in turn influenced how teachers perceived this method. The study concludes that while qualitative-descriptive assessment can be effective in improving students' psychological well-being when implemented correctly, its success is often limited by challenges such as a lack of adequate teacher training and parental resistance. The insights gained from these teachers' real-world experiences can be valuable for curriculum planners, helping them address existing limitations and enhance the program's effectiveness. The results of this research can be used to inform educational policy reforms and design better professional development programs for teachers. It is important to note that the study's scope was limited to a specific geographic area and did not include the perspectives of other stakeholders. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |
||