| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,859 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,724,317 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,727,469 |
آموزش شیوه های نقد عرفانهای نوظهور از منظر اسلامی (مطالعه ی موردی ذن بودیسم) | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20945.1537 | ||
| نویسندگان | ||
| یاسر بخشیان* 1؛ محمد حسین رضایی زارعی2؛ احمد امدادی1 | ||
| 1گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -889تهران، ایران | ||
| 2نحوه درج وابستگی در مقالات فارسی: گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -889تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی آموزشی شیوه های نقد نظاممند عرفانهای نوظهور، با اتکا بر مبانی اسلامی و با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، و به بررسی موردی «ذن بودیسم» به عنوان یکی از شایعترین این جریانها پرداخته است. پرسش محوری آن است که چگونه میتوان بر اساس نظام جامع تربیت اسلامی، چارچوبی ساختاریافته برای آموزش شیوه های نقد این عرفانها در سطوح نظری و عملی ارائه نمود؟ این نوشتار با واکاوی مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی ذن بودیسم و نیز مؤلفههای عملی آن همچون «ذاذن»، «کوآن» و رابطه ی «استاد - شاگردی» الگوی سهسطحیِ شیوه نقد ذن بودیسم را مورد بررسی قرار داد.۱. در سطح فرانظری (مبانی)؛ شیوه نقد مبانی متافیزیکی ، انسانشناختی و معرفتشناختی مورد توجه قرار گرفت.۲. در سطح روشها و فنون: شیوههای نقد عملی این مکتب با معیارهای اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفت.۳. همچنین در سطح پیامدها وآثار: ارزیابی آثار فردی و اجتماعی این آموزهها بر زندگی انسان پیگیری شد. یافتهها آشکار میسازد که ذن بودیسم، با نادیده گرفتن فطرت توحیدی انسان انکار مرجعیت عقل و وحی و غفلت از ساحت اخلاقی و اجتماعی تربیت در مقام ارائه یک نظام تربیتی جامع، واجد کاستیهای بنیادین است. در مقابل، معارف اسلامی با محوریت توحید ، کرامت ذاتی انسان ، عقلانیت برهانی - وحیانی و مسئولیت اجتماعی نه تنها معیاری مستحکم برای نقد، بلکه الگویی کامل برای آموزش نقادی ارائه میدهد. نوشتار حاضر درصدد با ارائه الگوی عملی شیوه های نقد عرفانهای نوظهور بود، که قابلیت تعمیم به دیگر جریانهای مشابه نیز هست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش شیوه های نقد؛ عرفانهای نوظهور؛ معارف اسلامی؛ ذن بودیسم؛ تربیت اسلامی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Teaching Methods of Criticizing Emerging Mysticism from an Islamic Perspective (A Case Study of Zen Buddhism) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| yaser bakhshiyan1؛ Mohammad Hossein Rezaei Zarei2؛ Ahmad emdadi1 | ||
| 1Department of Theology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Theology Education نحوه درج وابستگی در مقالات انگلیسی: Department of Theology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| This research aims to design and explain an educational model for the systematic criticism of emerging mysticisms, based on Islamic principles and organized with a descriptive-analytical method, and to examine the case of "Zen Buddhism" as one of the most common of these currents.This article examined the three-level model of the method of criticism of Zen Buddhism by analyzing the ontological, anthropological, and epistemological foundations of Zen Buddhism, as well as its practical components such as "Zazen", "Koan", and the "master-disciple" relationship. 1. At the meta-theoretical level (foundations); the method of criticism of metaphysical, anthropological, and epistemological foundations was considered.2. At the level of methods and techniques: The practical criticism methods of this school were evaluated with Islamic standards. 3. Also at the level of consequences and effects:An evaluation of the individual and social effects of these teachings on human life was pursued. The findings reveal that Zen Buddhism, by ignoring the monotheistic nature of man, denying the authority of reason and revelation, and neglecting the moral and social aspects of education in its capacity as a comprehensive educational system, has fundamental shortcomings. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teaching methods of criticism, emerging mysticism, Islamic teachings, Zen Buddhism, Islamic education | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||