| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,863 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,752,065 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,740,567 |
ارائه چارچوبی برای آموزش جمعیت، و صلاحیت ها و شایستگی های مورد نیاز متخصصان آموزش جمعیت در ایران | ||
| پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.19960.1279 | ||
| نویسنده | ||
| زهره کرمی* | ||
| استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش، هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی برای آموزش جمعیت، و صلاحیت ها و شایستگی های مورد نیاز متخصصان آموزش جمعیت در ایران است. . در این پژوهش از روش کیفی داده بنیاد، و تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان رشته برنامه ریزی درسی و علوم اجتماعی؛ و محتوای مرتبط با آموزش جمعیت بود. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده های مربوط به نظرات متخصصان از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، جمع آوری شده و از طریق کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند. همچنین داده های مربوط به منابع علمی نیز از بین اسناد و مدارک موجود در پایگاه های معتبر علمی، جمع آوری شده و از طریق روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. نتایج یافته ها نشان داد آگاهی های دینی و مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، فناوری و دیجیتالی، سلامتی و بهداشتی، تربیتی، و مخاطرات اجتماعی برای جمعیت، ضروری است؛ بر این اساس، متخصصان آموزش جمعیت باید از دانشهای پایه و تخصصی در زمینه جمعیت شناسی، دینی و مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، روانشناسی و تربیتی، بهداشت و سلامت، آموزش، مدیریت، فناوری، و مخاطرات اجتماعی برخوردار باشند و از طریق آموزش، مشاوره، تولید و توزیع منابع آموزشی، همکاری با سازمان ها، مداخلات اجتماعی، تقویت مشارکت اجتماعی، تحقیق و تحلیل دادهها، طراحی و اجرای سیاستهای مؤثر و توجه به گروههای آسیبپذیر به آموزش جمعیت بپردازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جمعیت؛ نیروی انسانی متخصص؛ تربیت؛ آموزش جمعیت؛ رشد و توسعه اجتماعی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Providing a Framework for Population Education, and the Required Qualifications and Competencies of Population Education Specialists in Iran | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zohreh Karami | ||
| Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Purpose: The aim of this study is to present a framework for population education, and the required qualifications and competencies of population education specialists in Iran. Methodology: This research employed a qualitative grounded theory approach and thematic analysis. The research population included experts in curriculum planning and social sciences, and content related to population education. Purposive sampling was used for sampling. Data related to experts' opinions were collected through semi-structured interviews and analyzed through open and axial coding. Data related to scientific resources were collected from documents in valid scientific databases and analyzed through thematic analysis. Findings: The findings indicated that religious and spiritual, cultural, political and social, economic, environmental, technological and digital, health and hygiene, educational, and social risk awareness is essential for the population. Accordingly, population education specialists should possess basic and specialized knowledge in the fields of demography, religious and spiritual studies, culture, politics, society, economics, environment, psychology and education, health, education, management, technology, and social risks, and address population education through education, counseling, production and distribution of educational resources, collaboration with organizations, social interventions, strengthening social participation, research and data analysis, designing and implementing effective policies, and paying attention to vulnerable groups. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Population, specialized human resources, training, population education, social growth and development | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||