| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 500 |
| تعداد مقالات | 3,896 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,985,967 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,868,792 |
ارائه آزمون استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانشآموزان علاقمند به رشته ریاضی فیزیک | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.21196.1127 | ||
| نویسندگان | ||
| حمیدرضا کاشفی* 1؛ مجید افشاری2؛ امیرحسین چشمه خاور3؛ فریبا میرزایی4؛ نوروز هاشمی5 | ||
| 1دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
| 2. گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 3گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 4مدرس گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
| 5گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، طراحی و تدوین ابزار سنجش بهمنظور انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان مستعد به رشته ریاضی فیزیک است. روشها: در این تحقیق از چارچوب رویکرد آمیخته در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شد. در مرحله کیفی با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد، شاخصها و مولفههای موثر در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان مستعد در رشته ریاضی فیزیک مشخص شد و سپس بر اساس یافتههای بخش کیفی، ابزار سنجش دانشآموزان مستعد به رشته ریاضی فیزیک جهت انتخاب رشته و هدایت تحصیلی تدوین و به روش کمی تحلیل عاملی تاییدی متوالی، پایایی و روایی آن مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی تحقیق، از مصاحبههای ژرفنگر به-صورت هدایت کلیات و نیمهساختار یافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات در راستای طراحی مدل کیفی پژوهش به روش استراوس و کوربین صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، پس از مصاحبه با 23 دانش آموز، 18 ولی دانش آموز، 19 معلم، 13 مشاور، 16 استاد دانشگاه و 15 فارغ التحصیل رشتههای علوم پایه و مهندسی نتایج به مرحله اشباع رسید. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای به-دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شاخصها و مولفههای موثر در شناسایی دانشآموزان مستعد در رشته ریاضی فیزیک و هدایت تحصیلی آنها بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد منجر شد. بر اساس نتایج، پرسشنامه آزمون سنجش توانایی و رغبت در 4 سازه و 60 گویه طراحی شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استعدادیابی؛ رشته ریاضی فیزیک؛ روش دادهبنیاد؛ هدایت تحصیلی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Proposing a talent test and academic guidance for students interested in mathematics-physics field | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Majid Afshari2؛ Amir Hossein Cheshme Khavar3؛ Fariba Mirzaei4؛ Nourooz Hashemi5؛ | ||
| 2Department of Physics Education, Farhangian University P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| 3Department of Chemistry Education, Farhangian University P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| 4Lecturer of Department of Physics Education, Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
| 5Department of Mathematics Education, Farhangian University P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The purpose of the current research is to design and develop a measurement tool in order to select a field and educational guidance of talented students in the field of mathematics and physics. Methods: In this research, the framework of the mixed approach was used in two qualitative and quantitative stages. In the qualitative phase, by using the grounded theory method, the effective indicators and components in the field selection and educational guidance of gifted students in the field of mathematics and physics were determined, and then based on the findings of the qualitative section, the assessment tool for students with aptitude for mathematics and physics was developed to select the field and educational guidance, and its reliability and validity were investigated by means of quantitative sequential confirmatory factor analysis. In order to collect data in the qualitative part of the research, in-depth interviews were used in the form of general and semi-structured guidance, and data analysis was done in line with the design of the qualitative research model according to the Strauss and Corbin method. Using the purposeful and snowball sampling method, after interviewing 23 students, 18 students, 19 teachers, 13 consultants, 16 university lecturers and 15 graduates of basic science and engineering fields, the results reached the saturation stage. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| talent identification, mathematics-physics field, grounded theory method, academic guidance | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||