| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 502 |
| تعداد مقالات | 3,909 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,049,631 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,923,106 |
تبیین فلسفه حرمت شراب در کلاسهای دروس معارف؛ تلفیق مدل انسانشناسی دینی و یافتههای علوم تجربی | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.21498.1580 | ||
| نویسندگان | ||
| اکرم السادات حسینی* 1؛ یحیی میرحسینی2 | ||
| 1علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران | ||
| 2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران | ||
| چکیده | ||
| درس الهیات برای دانشجویان غیرالهیاتی، بهویژه دانشجویان رشتههای مهندسی و علوم تجربی، معمولاً با چالشهایی مانند احساس بیربطی و مقاومت ذهنی مواجه است. یکی از مباحث مهم در کلاسهای معارف، فلسفه احکام است. با توجه به رواج جهانی شرابخواری و عدم ممنوعیت آن در بسیاری از ادیان غیر اسلامی، پرسش درباره دلیل حرمت شراب در اسلام همواره مطرح است. این مقاله با تکیه بر تجربیات تدریس، تلاش دارد نحوه ارائه استدلالها و دادههای علمی در کلاس و گفتوگو با مخاطبانی که با زبان علم آشنا هستند را نشان دهد تا یکی از راههای تعلیل حرمت شراب را تبیین کند. در این رویکرد، مفاهیم الهیاتی با «مدل انسانشناختی اسلام» که عقل را محور انسان و مدیریت شهوت را ضروری میداند، تلفیق شده است. نتیجه این نوع تدریس آن است که حرمت شراب نهتنها یک منع تعبدی، بلکه راهکاری پیشگیرانه برای حفظ عقل و سلامت فردی و اجتماعی است؛ موضوعی که دادههای علمی جدید نیز بر زیانهای نادیده گرفتن آن صحه میگذارند. بر اساس نظرسنجی از ۲۰۰ دانشجوی عمومی دانشگاه یزد، بیش از ۷۵٪ از دانشجویان فهم عمیقتری از فلسفه حرمت شراب یافتند و حدود ۸۰٪ رشد تفکر نقادانه و پرسشگری خود را گزارش کردند. این پژوهش نشان میدهد آموزش میانرشتهای متناسب، مقاومت ذهنی نسبت به مفاهیم دینی را کاهش داده، سواد الهیاتی و علمی دانشجویان را ارتقا میدهد و نگرش مثبتتری نسبت به احکام اسلامی ایجاد میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تدریس؛ حرمت شراب؛ علم تجربی؛ دین؛ رویکرد میانرشتهای؛ فلسفه احکام | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Explaining the philosophy behind the prohibition of wine in Islamic teachings in Ma‘aref (religious studies) classes, through integrating the religious anthropological model with findings from empirical sciences. | ||
| نویسندگان [English] | ||
| akram sadat hoseini1؛ yahya mirhoseini2 | ||
| 1Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Meybod University, Meybod, Iran. | ||
| 2Associate Professor, Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Meybod University, Meybod, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Teaching theology to students from non-theological disciplines—particularly those in engineering and the natural sciences—often encounters resistance due to perceived irrelevance. One recurring challenge is explaining the rationale behind Islamic rulings, such as the prohibition of alcohol, especially given its global prevalence and acceptance in many non-Islamic traditions. This study explores an interdisciplinary pedagogical approach that integrates theological reasoning with scientific evidence and anthropological insights from Islam, which emphasizes reason as central to human identity and the regulation of desires as essential. By presenting the prohibition of alcohol not merely as a devotional command but as a preventive measure to protect mental clarity and social well-being, instructors can engage students more effectively. Scientific data on the harmful effects of alcohol consumption reinforce this perspective, bridging religious teachings with empirical understanding. The effectiveness of this method was evaluated through a survey of 200 general education students at Yazd University. Results showed that over 75% of participants gained a deeper understanding of the philosophical basis for the prohibition, and approximately 80% reported enhanced critical thinking and inquiry skills. This research demonstrates that context-sensitive, interdisciplinary teaching can reduce cognitive resistance to religious concepts, improve theological and scientific literacy, | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teaching methodology, alcohol prohibition, empirical science, religion, interdisciplinary approach, philosophy of rulings | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||