| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 503 |
| تعداد مقالات | 3,910 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,069,154 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,935,646 |
سنجش تاثیر تفکر ریاضی بر درک دانشآموزان متوسطه اول از مسائل ریاضی | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.18223.1105 | ||
| نویسنده | ||
| محمد مهدوی مجد* | ||
| دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
| چکیده | ||
| تفکر ریاضی نقش اساسی برای یادگیری مفهومی درس ریاضی در دانش آموزان داشته و یکی از مولفه های مهم برای کمک به دانشآموزان در یافتن راهبرد مناسب برای حل مسئله است. همچنین مهارت حل مساله یک بخش مهم از برنامه آموزشی کشور های پبشرو در آموزش ریاضی است ، به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تفکر ریاضی بر درک دانشآموزان متوسطه اول از مسئله بوده است. روش تحقیق این پژوهش کیفی بوده و بر مبنای پدیدارشناسی با استفاده از آزمونی مشتمل بر 5 سوال ترکیبی از انواع این تفکر و پاسخ آن توسط 25 دانشآموز پایه نهم از مدارس متوسطه اول استان مرکزی صورت گرفته است. بررسی نتایج یافته ها نشان میدهد برخی عناصر تفکر ریاضی مانند تفکر استقرایی و تفکر جبری در میان دانشآموزان پایه نهم شناخته شده است، اما این شناخت برای حل مسئله کافی نیست. در صورت گنجانده شدن تفکر ریاضی در ساختار برنامه درسی مدارس، معلمان میتوانند به عنوان یکی از عناصر پویا در کلاس درس، با استفاده از پرسش های صحیح و طرح مسائل پاسخ باز کمک شایانی به پرورش تفکر ریاضی دانشآموزان داشته باشند. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Measuring the Impact of Mathematical Thinking on Junior High School Students Understanding of Mathematical Problems | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohammad Mahdavimajd | ||
| Farhangian University of Isfahan | ||
| چکیده [English] | ||
| Mathematical thinking plays a fundamental role in the conceptual learning of mathematics among students and is one of the important components that helps students find appropriate strategies for problem-solving. Additionally, problem-solving skills are an essential part of the educational curriculum in leading countries in mathematics education. For this reason, the aim of the present research is to investigate the impact of mathematical thinking on the understanding of problem-solving among middle school students. The research method of this study is qualitative, based on phenomenology, and was conducted using a test consisting of 5 questions combining various types of mathematical thinking and answered by 25 ninth grade students from junior high schools in Markazi Province. The analysis of the findings indicates that some elements of mathematical thinking, such as inductive thinking and algebraic thinking, are recognized among ninth-grade students, but this recognition is not sufficient for problem-solving. If mathematical thinking is integrated into the school curriculum structure, teachers can act as dynamic elements in the classroom by using appropriate questions and open-ended problems, significantly contributing to the development of students' mathematical thinking. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||