| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 503 |
| تعداد مقالات | 3,912 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,096,350 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,955,001 |
چالشهای یادگیری و ارتقای پیشرفت تحصیلی با راهبردهای تدریس اثربخش: مطالعه پدیدارشناختی تجربیات معلمان ابتدایی | ||
| پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.20639.1739 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیرا ایزدی منش1؛ توران سلیمانی* 2؛ عیسی جعفری3؛ فرشته پورمحسنی کلوری4 | ||
| 1گروه علمی خدمات تربیتی و روانشناختی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
| 2گروه علمی مطالعات تربیتی و برنامه ریزی درسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 4دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: این پژوهش، بهمنظور شناسایی راهبردهای مؤثر تدریس در غلبه بر چالشهای یادگیری در جهت پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شده است. روش: این مطالعه، با رویکرد کیفی پدیدارشناسی (تفسیری) انجام شده و از مصاحبه نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شده است. شرکتکنندگان شامل 17 معلم نمونه و موفق و با حداقل پنج سال سابقه تدریس بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. دادهها از طریق کدگذاری تحلیل شدند. برای اطمینان از اعتبار محتوا، سؤالات مصاحبه توسط چندین سرگروه آموزشی و استادان تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، جهت افزایش اعتبار یافتهها، نتایج اولیة کدگذاری با برخی از مشارکت کنندگان و متخصصان حوزه آموزش معلمان به اشتراک گذاشته شد. به منظور تضمین پایایی، دادههای کدگذاری شده، چندین بار توسط پژوهشگر و یک کدگذار مستقل، بررسی و مقایسه شدند. ضریب توافق بین کدگذاران بر اساس ضریب توافق کوهن 76/0 به دست آمد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مجموع 167 کد اولیه (مفاهیم پایه)، 17 مضمون سازماندهنده و پنج فرامضمون استخراج شده است. بر اساس این یافتهها، آموزگاران با کاربست راهبردهای مؤثر تدریس اعم از؛ راهبردهای مهارت تفکر، کاربستهای فناورانه، راهبردهای آموزش مستقیم و راهبردهای یادگیری مبتنی بر فعالیت میتوانند در کاهش چالشهای یادگیری و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دوره ابتدایی مؤثر واقع شود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است، معلمان دوره ابتدایی با درک صحیح از چالشها و مشکلات یادگیری در دوره ابتدایی، در جهت کاهش این چالشها باید به راهبردهای مؤثر تدریس روی بیاورند تا بتوانند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای تدریس؛ چالشهای یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی؛ دوره ابتدایی؛ پدیدارشناسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Challenges in Learning and Promoting Academic Achievement through Effective Teaching Strategies: A Phenomenological Study of Elementary Teachers’ Experiences | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Samira Izadymanesh1؛ Touran Soleimani2؛ Eisa Jafari3؛ Fereshteh Pourmohseni-Kolouri4 | ||
| 1Department of Educational and Psychological Services, Ard.C, Islamic Azad University, Ardabil, Iran | ||
| 2Department of Educational Studies and Curriculum Planning, Ard.C, Islamic Azad University, Ardabil, Iran | ||
| 3Associate Professor, Department of Psychology, University of Payame Noor, Tehran, Iran. | ||
| 4Associate Professor, Department of Psychology, University of Payame Noor, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: This study was conducted to identify effective teaching strategies in overcoming learning challenges for the academic progress of elementary school students. Methods: This study was conducted with a qualitative phenomenological (interpretive) approach and semi-structured interviews were used to collect data. Participants included 17 exemplary and successful teachers with at least five years of teaching experience who were selected through purposive sampling. Data were analyzed through coding. To ensure content validity, interview questions were reviewed and approved by several heads of educational groups and professors of education at Farhangian University. Also, to increase the validity of the findings, the initial coding results were shared with some of the participants and experts in the field of teacher education. In order to ensure reliability, the coded data were reviewed and compared several times by the researcher and an independent coder, and the analyses were also reviewed by other researchers. The agreement coefficient between coders was 0.76 based on Cohen's agreement coefficient. Findings: The findings of the study reveal that a total of 167 initial codes (basic concepts), 17 organizing themes, and five overarching themes were extracted. Based on these results, teachers’ use of effective instructional strategies—including thinking-skills strategies, technology-based instructional practices, direct instruction methods, and activity-based learning approaches—can play a significant role in reducing learning challenges and enhancing the academic achievement of elementary school students. Conclusion: The research results indicate that elementary school teachers, with a correct understanding of the challenges and problems of learning in the elementary school, should turn to effective teaching strategies in order to reduce these challenges and improve the academic achievement of students. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teaching strategies, learning challenges, academic achievement, Elementary Education, Phenomenology | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |
||