| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 504 |
| تعداد مقالات | 3,916 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,115,916 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,966,387 |
گذار از آموزش سنتی به یادگیری تطبیقی در آموزش ریاضی با بهرهگیری از فناوریهای هوشمند | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.21238.1128 | ||
| نویسنده | ||
| آسیه ابراهیم زاده* | ||
| گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با گسترش فناوریهای هوشمند در نظامهای آموزشی، آموزش ریاضی نیز دستخوش تحولی بنیادین شده است. ابزارهایی نظیر سامانههای یادگیری تطبیقی، مدلهای زبانی و سامانههای آموزش هوشمند، بستر مناسبی برای شخصیسازی یادگیری دانشآموزان و ارتقای حرفهای معلمان فراهم کردهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش این فناوریها در گذار از آموزش سنتی به یادگیری تطبیقی در آموزش ریاضی انجام شد. این مطالعه با روش مرور نظاممند و بر پایه مراحل تدوینشده در چارچوبهای معتبر علمی انجام گرفت و مقالات علمی مرتبط منتشرشده در سالهای اخیر استخراج، غربال و تحلیل شد. تمرکز پژوهش بر دو محور اساسی است: توانمندسازی معلمان در طراحی و اجرای تدریس هوشمند، و بهبود یادگیری از طریق آموزش شخصیشده برای دانشآموزان. یافتهها نشان میدهد که فناوریهای هوشمند با افزایش اثربخشی تدریس، ایجاد فرصتهای یادگیری انفرادی، ارائه بازخورد فوری، و تطبیق محتوا با سبکهای یادگیری، نقش مؤثری در تقویت انگیزه و بهبود عملکرد تحصیلی دارند. در عین حال، چالشهایی مانند شکاف دیجیتال، محدودیت زیرساختها، کمبود مهارت فناورانه معلمان و ملاحظات اخلاقی همچنان مطرح است. نتایج این پژوهش بر ضرورت بازنگری در سیاستهای آموزشی، سرمایهگذاری در توسعه حرفهای معلمان، و بهرهگیری مسئولانه و اخلاقمدار از فناوریهای هوشمند در آموزش ریاضی تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ریاضی؛ یادگیری تطبیقی؛ توانمندسازی معلمان؛ آموزش شخصیشده؛ فناوریهای هوشمند؛ هوش مصنوعی در آموزش | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Transition from Traditional Instruction to Adaptive Learning in Mathematics Education through the Use of Intelligent Technologies | ||
| نویسندگان [English] | ||
| asiyeh ebrahimzadeh | ||
| Department of Mathematics Educationt, Farhangian University. Tehran. Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| With the expansion of intelligent technologies in educational systems, mathematics education has also undergone a fundamental transformation. Tools such as adaptive learning platforms, language models, and intelligent tutoring systems provide a suitable environment for personalizing students’ learning experiences and enhancing teachers’ professional development. This study aims to examine the role of these technologies in transitioning from traditional teaching to adaptive learning in mathematics education. The research was conducted using a systematic review methodology, following established frameworks in scientific literature, and relevant recent scholarly articles were extracted, screened, and analyzed. The study focuses on two main areas: empowering teachers in the design and implementation of intelligent instruction, and improving learning through personalized education for students. The findings indicate that intelligent technologies play a significant role in enhancing motivation and academic performance by increasing teaching effectiveness, creating opportunities for individualized learning, providing immediate feedback, and adapting content to different learning styles. At the same time, challenges such as the digital divide, infrastructure limitations, teachers’ lack of technological skills, and ethical considerations remain prominent. The results of this research emphasize the necessity of revising educational policies, investing in teachers’ professional development, and responsibly and ethically leveraging intelligent technologies in mathematics education. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Mathematics education, adaptive learning, teacher empowerment, personalized education, smart technologies, artificial intelligence in education | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||