تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,186 |
ارزیابی محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مراحل حل مسئله بر اساس تکنیک آنتروپی شانون | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 51-62 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس زارعی1؛ سید مهدی موسوی امجد2؛ مهران عزیزی محمودآباد* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2آموزگار ابتدایی، سپیدان، فارس، ایران | ||
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
عملکرد تحصیلی دانشآموزان به میزان زیادی متاثر از توانمندی آنان در حل مسئله است؛ زیرا موفقیت در مدرسه مستلزم توانمندیهایی است که مهمترین آنها شامل درک و سرعت عمل در انجام تکالیف و ادراک دانشآموز از این که مسئله به چه صورت است و چگونه باید آن را حل کرد، می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مراحل حل مسئله در کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن و تصاویر کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مراحل حل مسئله استفاده شده است. برای محاسبه قابلیت اعتماد از روش کدگذاری استفاده شد. تحلیلهای انجام شده پیرامون کتاب علوم تجربی نشان میدهد همه مراحل حل مسئله (برخورد با مسئله، گردآوری اطلاعات، ساختن فرضیه، آزمایش فرضیه و نتیجهگیری) در کتاب درسی علوم پایه ششم مورد توجه قرار گرفته است و در متن و تصویر کتاب به همه مراحل حل مسئله پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که در بین مراحل حل مسئله گردآوری اطلاعات دارای بیشترین اهمیت و مرحله نتیجهگیری دارای کمترین اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله؛ آنتروپی شانون؛ علوم ششم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Evaluation of The Sixth Grade’s Science Textbook of The Elementary School in Terms of The Amount of Attention to The Problem Solving Stages Based on Shannon's Entropy Technique | ||
نویسندگان [English] | ||
Sirous Zarei1؛ Seyyed Mehdi Mousavi Amjad2؛ Mehran Azizi Mahmoodabad3 | ||
1Elementary Teacher, Sepidan, Fars, Iran | ||
2Elementary Teacher, Sepidan, Fars, Iran | ||
3PhD Student in Curriculum Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Students’ academic performance is greatly influenced by their ability to solve a problem, because success in school depends on the abilities that understanding and speeding in doing homework and students’ perception of the form of the problem and the way to solve it are the most important. The purpose of this study is to examine the amount of attention to the steps of the problem solving in the science textbook of the sixth grade in years 2018 and 2019. In this study, a quantitative content analysis method was used to analyze the text and pictures of the textbook. Moreover, Shannon's entropy method was used to analyze the importance of problem solving. The coding method was used to calculate reliability. The analysis showed that all steps of the problem solving in texts and pictures (the problem, data collecting, hypothesis making, hypothesis testing and the result) have been noticed in the sixth science textbook. The results also confirmed that among the steps of the problem solving, data collecting and conclusion steps were the most and least important. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem Solving, Shannon's entropy, Sixth Elementary Science | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 665 |