تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
طراحی یک الگوی آموزش شبکه ای جهت اثبات قضایا در ریاضیات با استفاده از نقشه مفهومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 16، آذر 1398، صفحه 63-72 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ساره حق خواه* | ||
عضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 دی 1398، تاریخ پذیرش: 09 دی 1398 | ||
چکیده | ||
برخی دروس تخصصی ریاضی، به خصوص در تحصیلات عالی، دارای قضیه هایی هستند که گاهی اثبات های طولانی و چند مرحله ای آن ها، فراگیران را سردرگم کرده و حتی بعد از فهمیدن تمام جزئیات اثبات، در آزمون های مربوطه از یادآوری و بازنویسی اثبات عاجز می مانند. با استفاده از طرح شبکه ای و نقشه مفهومی می توان مسیری را که ذهن در مراحل مختلف استدلال می پیماید، به صورت گام به گام و سازماندهی شده در شاخه های مختلف، به روشنی ترسیم نمود. همچنین ترغیب فراگیران به رسم نقشه مفهومی مربوط به اثبات قضایا و مسائل استنتاجی، موجب درگیری ذهن آن ها با مفاهیم و حقایق و ارتباط منطقی بین گزاره ها شده و با برقراری ارتباط بین دو نیمکره چپ و راست مغز، در یادگیری معنادار و بهبود فرایند یادگیری- یاددهی و ایجاد فراشناخت نقش مهمی ایفا می کند. در این مقاله سعی شده یک الگوی آموزش شبکه ای به کمک نقشه مفهومی و نحوه ی پیاده سازی آن در اثبات یکی از قضایای درس منطق و نظریه مجموعه ها، ارائه دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ استدلال استنتاجی؛ اثبات قضایا؛ الگوی آموزش شبکه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Networked Education Model to prove Theorems in Mathematics Using Concept Map | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Sareh Haghkhah | ||
Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Some specialized math courses, especially in higher education, have theorems that sometimes confuse students with long, multi-step proofs, and even fail to remember and rewrite the proofs in the relevant tests even after understanding all the details of the proof. Using the networked Model and concept map we can clearly map the path that the mind takes in the various stages of reasoning, step by step and organized into different Branches. It also encourages students to draw a concept map to prove theorems and inferential problems, to engage their minds with concepts and facts, and to reasonably relate to propositions and by communicating between the left and right brain hemispheres, plays an important role in meaningful learning and improving the teaching-learning process and creating metacognition. In this paper, we attempt to present a networked education model using concept map and the method of its implementation to prove one of the theorems of logic and set theory. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concept Map, inferential reasoning, proof of theorems, network education model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 195 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |