تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
روش تدریس معکوس؛ شیوه ای نوین بر کاهش کمرویی در دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 22، شهریور 1399، صفحه 37-48 اصل مقاله (585 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرزو احمدآبادی* 1؛ محمود صفری2؛ حمیده علیزاده3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1348، تاریخ پذیرش: 11 دی 1348 | ||
چکیده | ||
تدریس فعالیتی است به ظاهر آسان ولی در واقع کاری پیچیده، دقیق و تخصصی است، زیرا معلم در امر تدریس با عوامل متعدد در هم پیچیدهای مواجه است که تفکیک آنها از یکدیگر و تغییر آنها برای تدریس مطلوب دشوار است. یکی از این عوامل برقراری ارتباط با دانشآموزان است، به خصوص دانشآموزان کمرو و نحوه مشارکت آنها در دروس؛ همیشه از مباحث و دغدغههای معلمین بوده است. از همین رو هدف تحقیق حاضر ارائه روش تدریسی موثر بر کمرویی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه کیفی به شیوه مطالعه موردی است که از طریق طراحی پروتکل آموزشی به شیوه معکوس همراه با مشاهده مشارکتی به رفع کمرویی دانش-آموزان پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در دبستان دخترانه شهدای رسانه است که پنج نفر به عنوان دانشآموزان کمرو شناسایی شدند و به صورت غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که از طریق یک شاخص و سه مقوله میتوان به رفع کمرویی دانش-آموزان اقدام کرد از جمله؛ پذیرش در سطح شاخص و اعتماد، احترام و صمیمیت به عنوان مقولات استخراج شدند، نتایج نشان داد از طریق شاخص و مقولات؛ دانشآموزان کمرو به مشارکت در درس ترغیب | ||
کلیدواژهها | ||
روش معکوس؛ کمرویی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reverse teaching method; A new way to reduce shyness in students | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezoo Ahmadabadi1؛ Dr. Mahmood Safari2؛ Hamideh Alizadeh3 | ||
1PhD Student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
3Master of Educational Technology, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to provide an effective teaching method for students' shyness. Teaching is a seemingly easy activity, but in fact it is a complex, precise and specialized task, because the teacher is faced with many complex factors in teaching that are difficult to separate from each other and change them for optimal teaching. One of these factors is communicating with students, especially shy students and how they participate in the courses; it has always been a matter of teachers' concerns. The present study is a qualitative study with a case study that was designed through reverse-learning educational protocols and participatory observation to eliminate students' shyness.The statistical population of this study is all students of the sixth elementary school in the Shohadaye Resane girls' primary school in Tehran. Five of them were identified as shy students and were indirectly studied. The findings showed that by means of an index and three categories, students could be reluctant to resolve the shyness, such as acceptance at the level of index and trustworthiness, respect and intimacy were extracted as categories. The results showed that through the index and categories; scholarly students were encouraged to participate in the course and participated. One of these factors is to communicate with students, especially shy students and how they participate in the lessons; It has always been a topic of concern for teachers. Therefore, the purpose of this study is to provide a teaching method that is effective on students' shyness. The method of the present study is a qualitative study with a case study that has been done by designing an educational protocol in reverse with participatory observation to eliminate students' shyness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reverse method, Shyness, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,112 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,475 |