تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,138 |
بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و بلوغ حرفهای معلمان علوم اجتماعی با سبک تدریس آنان در مدارس دوره اول متوسطه شهر تبریز | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 22، شهریور 1399، صفحه 48-59 اصل مقاله (825.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صدیقه اکبرزاده1؛ سهراب یزدانی2؛ احسان عظیم پور* 3 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد ، اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 11 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 18 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و بلوغ حرفهای معلمان علوم اجتماعی با سبک تدریس آنان انجام گرفت. این پژوهش توصیفی – همبستگی بوده است. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان به تعداد 87 نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای ذهنیت فلسفی هاشمی ، بلوغ حرفه ای سوپر ، سبک تدریس گراشا بود. نتایج این تحقیق نشان داد که بین ذهنیت فلسفی و سبک تخصصی یا خبره، سبک مدل شخصی یا فردی، سبک تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه وجود دارد . بین مؤلفه های جامعیت، تعمق و انعطافپذیری با سبکهای تخصصی یا خبره، مدل شخصی یا فردی، تسهیلکننده و وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه وجود دارد. بلوغ حرفه ای با سبکهای تخصصی یا خبره، مدل شخصی یا فردی، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه دارد .بین مؤلفه های اکتشاف و سبکهای تخصصی یا خبره و اقتدار رسمی یا آمرانه معلمان؛ ثبات با سبکهای تخصصی یا خبره، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان؛ ابقاء و سبکهای تخصصی یا خبره، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان؛ افول و سبکهای تخصصی یا خبره، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت فلسفی؛ بلوغ حرفهای؛ سبکهای تدریس؛ معلمان؛ علوم اجتماعی؛ متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Philosophical Mindset and Professional Maturity of Social Sciences Teachers with their Teaching Style in Junior High Schools in Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
Sedighe Akbar zadeh1؛ Dr.Sohrab Yazdani2؛ Ehsan Azim Pour3 | ||
1MA in Curriculum Planning, Islamic Azad University, Tabriz, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
3PhD Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between philosophical mentality and professional maturity of social sciences teachers with their teaching style in junior high schools in Tabriz. This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population of the present study was all social science teachers in the junior high schools in Tabriz (113 people). The statistical sample of 87 people was selected by stratified random sampling according to Krejcie and Morgan (1970) table. The data collection tool in this research included Hashemi's philosophical mindset questionnaire (1995), Super's career development questionnaire (1980) and Grasha's teaching style questionnaire (2002). The results indicated that there is a positive and significant relationship between the teachers' philosophical mentality and expert style, personal model style, facilitator style, and delegator or interactive style (p < 0.01). There is a positive and significant relationship < br />between the components of comprehensiveness, penetration and flexibility with expert, personal, facilitator and delegator styles of teachers (p < 0.05). Also, there is a positive and significant relationship between professional maturity with expert, personal, facilitator, and delegator teaching styles of teachers (p < 0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical Mindset, Professional Maturity, Teaching Style, Teachers, Social Sciences, Junior High Schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |