تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
مقایسه ی تاثیر روش های نوین آزمایشگاهی آموزش علوم تجربی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی هفتم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 20، آذر 1399، صفحه 10-19 اصل مقاله (799.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
صدیقه ناظمیان* | ||
مدرس گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
آموزش عملی و آزمایشگاهی، محیطی با نشاط برای یادگیری فراهم کرده، به طوری که حتی دانش آموزان ضعیف نیز در چنین محیطی، رغبت بیشتری به یادگیری نشان می دهند. و خود را مجبور به تحمل به صرف گذراندن ساعات خسته کننده کلاس تئوری نمی کنند. این پژوهش یک مطالعه آزمایشی است و هدف از انجام آن، مقایسه ی تاثیر روش های معلم- محور و نوین آزمایشگاهی(کاوشگری، فعال فیزیکی و ترکیبی) آموزش علوم تجربی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش آموزان پایه ی هفتم بوده است. جامعه ی آماری تحقیق را، دانش آموزان پسر پایه هفتم شهریزد در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه تحقیق شامل چهار کلاس بوده، که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب، و به سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. روش تحقیق آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل استفاده گردید. ابزارهای سنجش این تحقیق شامل، الف: پرسشنامه ی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی هارتر، ب: آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی محقق ساخته بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس نوین آزمایشگاهی؛ روش معلم محور؛ انگیزه تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی علوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Effect of New Laboratory Methods of Experimental Science Education on the Motivation and Academic Achievement of Seventh Grade Students. | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Sedighe Nazemian | ||
Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Practical and laboratory training has provided a lively environment for learning, so that even poor students are more likely to learn in such an environment. And they don't have to endure the boring hours of theory class. This research is a pilot study and the purpose of this study was to compare the effect of teacher-centered and modern laboratory methods (probing, physical and hybrid) on the motivation and academic achievement of 7th grade students. The statistical population of the study consisted of seventh grade male students in yazd in the academic year 2018-2019. The sample consisted of four classes, selected by cluster random sampling and divided into three experimental and one control group. The research method was experimental and pre-test, post-test design with control group was used. Assessment tools included: a) Harter's Academic Achievement Motivation Questionnaire; b) a researcher-made empirical science academic achievement test. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and multivariate analysis of variance (ANOVA) and Scheffe post hoc were used for data analysis. The results showed that the students trained with modern laboratory methods had higher academic achievement and motivation in experimental sciences than the teacher-centered method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modern Laboratory Teaching Method, Teacher-Based Method, Academic Motivation, Academic Achievement in Science | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |