تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
اثربخشی آموزش خودکنترلی گروهی بر مهارتهای یادگیری خودتنظیمی و تابآوری در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 22-31 اصل مقاله (655.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
معصومه عزیزی* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه زابل، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادییات و علوم انسانی، زابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودکنترلی گروهی، بر افزایش مهارتهای یادگیری خودتنظیمی و تابآوری در دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی، انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با یک گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر زابل در سال تحصیلی 1399-1398 بود. دانشآموزان پایه ششم یکی از دبستانهای دخترانه به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و از مدرسه دیگری نیز پایه ششم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد (29 نفر). جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تابآوری دیویدسون و کونر (2003) و یادگیری خودتنظیمی میلر و براون (1999) استفاده گردید. بین دو گروه آزمایش و کنترل در مولفههای خودتنظیمی، تفاوت معناداری وجود داشت (0.05p <). بین دو گروه آزمایش و کنترل در تابآوری تفاوت معناداری وجود داشت (0.001p <). با توجه به یافتههای حاصل میتوان گفت که آموزش گروهی خودکنترلی میتواند مهارتهای خودتنظیمی دانشآموزان دوره ابتدایی را افزایش داده و تابآوری آنان را به سطح مطلوبی برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
خود کنترلی؛ آموزش گروهی؛ خود تنظیمی؛ تاب آوری؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Group Self-Control Instruction on Self-Regulatory Learning Skills and Resilience in sixth-grade Elementary Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Azizi | ||
PhD of Psychology, Faculty Member in Department of Information Science, Zabol University, Zabol, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of group self-control training on self-regulatory learning skills and resilience in sixth-grade elementary school students. The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all female students in the sixth-grade of primary schools in Zabol in the academic year 2019-2020. Sixth-grade students in one of the girls' primary schools were considered as the experimental group (30 subjects) and students from another school in the sixth grade were considered as the control group (29 subjects). We used resilience questionnaires of Davidson and Connor (2003) and self-regulatory learning questionnaires of Miller and Brown (1999) to collect data. Finally, the data were analyzed using mean, standard deviation, univariate, multivariate analysis of covariance and SPSS software. There was a significant difference between the experimental and control groups in self-regulatory components (p <0.05). Moreover, there was a significant difference in resilience between the experimental and control groups (p <0.001). According to the findings, group self-control training can increase the self-regulatory skills of elementary school students and bring their resilience to a desirable level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elementary School, Group Training, Resilience, Self-Control, Self-Regulation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |