تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوشبینی علمی معلم در موفقیت تحصیلی دانشآموزان: سهم متغیر اثربخشی مدرسه | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 18، اسفند 1399، صفحه 25-42 اصل مقاله (773.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سلیم بلوچ* 1؛ طیبه وکیلی یکان1؛ محمد حسنی2؛ علیرضا قلعه ای3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوشبینی علمی معلم با موفقیت تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی اثربخشی مدرسه در دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیۀ معلمان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه بود (800 نفر) که با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پنج پرسشنامه جو مدرسه، خوشبینی علمی، کارایی جمعی معلم، اثربخشی مدرسه و موفقیت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 94/0، 74/0، 86/0 و 82/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین جو مدرسه، خوشبینی علمی و کارایی جمعی معلمان با اثر بخشی مدرسه رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین اثربخشی مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد. اثربخشی مدرسه نقش میانجی در رابطه خوشبینی علمی، کارآیی جمعی معلمان و جو مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارایی جمعی معلم؛ جو مدرسه؛ خوشبینی علمی؛ موفقیت تحصیلی؛ اثربخشی مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Collective Teacher Efficiency, School Environment, and the Teacher’s Scientific Optimism in Students' Academic Success: The Contribution of School Effectiveness Variable | ||
نویسندگان [English] | ||
Salim Balouch1؛ tayebeh vakili1؛ محمد حسنی2؛ alireza ghalae3 | ||
1.PhD. candidate of educational management, department of educational sciences, faculty of humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
2Professor of educational management, department of educational sciences, faculty of humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
3. Associate professor of educational management, department of educational sciences, faculty of humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between teacher collective efficiency, school atmosphere, teachers’ scientific optimism and students' academic success with the mediating role of school effectiveness in girls high schools in districts one and two of Urmia. Concerning its objectives, this is an applied study and concerning its data collection procedure, this is a descriptive-correlational study. The statistical population was all the teachers of girls high schools in districts one and two of Urmia (N=800). Using Morgan table, 260 teachers were selected by relative class sampling method. Data were collected through five questionnaires: school climate, scientific optimism, teacher collective efficiency, school effectiveness and students' academic achievement. The reliability coefficients of the questionnaires, using Cronbach's alpha, were 0.93, 0.94, 0.74, 0.86 and 0.82, respectively. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed there is a significant relationship between school atmosphere, scientific optimism and teachers' collective efficiency with school effectiveness. There is also significant relationship between school effectiveness and students' academic success. The effectiveness of the school plays a mediating role in the relationship between scientific optimism, collective efficiency of teachers and the school atmosphere in students' academic success. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher Collective Performance, School Atmosphere, Scientific Optimism, Academic Success, School Effectiveness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 556 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |