تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی و تحلیل چارچوبهای نظری تعابیر مفهوم اعداد گویا | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 13-26 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدخت نقیبی | ||
دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات به کارگیری اعداد گویا در موقعیتهای یادگیری، اصطلاحات، تعابیر و زیرساختارهای متعددی است که برای بیان آن وجود دارد. محققان بر این باورند که درک همه جانبه و عمیق از ساختار اعداد گویا، بستگی به درک این تعابیر و زیرساختارها دارد. به همین منظور در سه دهه اخیر، تعدادی از محققان در مطالعاتی، بعضا با رویکردهای متفاوت، سعی در ارائه فهرستی از تعابیر و زیرساختارهای اساسی و ضروری از این مفهوم کردند. برخی از این پژوهشها، تکمیل کننده پژوهشهای قبلی و یا پژوهش های همزمان خود بودند که در دوران خود باعث ایجاد انگیزه و رقابت در حوزه توسعه مفهومی و گرایش به سمت آن در میان محققان آموزش ریاضی شدند. تنوع معانی و تعابیر ارائه شده در این مطالعات و همچنین ارتباط نامعلوم بین آن ها، خود یکی از عوامل پیچیدگی مفهوم اعداد گویا به شمار میرود. مقاله پیش رو از نوع تحلیلی مرروی است که با هدف شفافسازی و کمک به درک دقیق ساختارهای اعداد گویا، به بررسی و نقد پژوهشهای تاثیرگذار در این زمینه، که عمدتا در فاصله زمانی 1976 تا 1993 ارائه شدند میپردازد. این تحقیق، با توجه به مبانی نظری توسعه مفهومی، علاوه بر بررسی ارتباط میان زیر ساختارها یک فهرست (در صورت امکان)، شباهت ها و تفاوتهای موجود میان فهرستهای متفاوت را نیز مورد نقد و تحلیل قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
چارچوب نظری اعداد گویا؛ مفهوم کسر؛ تعابیر اعداد گویا؛ زیرساختارهای اعداد گویا | ||
مراجع | ||
ریحانی، ابراهیم، بخشعلی زاده، شهرناز، دوستی، ملیحه (1393). درک مفهوم کسر توسط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، دوره: 9، شماره: 34.
Baturo, A. R. (2004). Empowering Andrea to help year-5 students construct fraction understanding. In M. J. Høines & A. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th PME Conference, 2 (pp.95-102), Bergen: Bergen University College. Behr, M. J., Lesh, R., Post, T.R. et Silver, E.A. (1983). Rational-number concept. Dans R. Lesh et M. Landau (dir.), Acquisition of mathematics concepts and process (p. 91-126). New York : Academic Press. Behr, M. J., Harel, G., Post, T. et Lesh, R. (1992). Rational-number, ratio, and proportion. Dans D. A. Grouws (dir.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (p. 296 – 333). Don Mills, ON: Maxwell Macmillan. Behr, M., Harel, G, Post,T. R., et Lesh, R. (1993). Rational Numbers: Toward a Semantic Analyse- Emphasis on the Operator Construct. Dans T.P. Carpenter,E. Fennema, T.A. Romberg (Eds.), Rational numbers : An integration of recherch (pp. 327-362). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates Inc. Brousseau, G., Brousseau, N., and Warfield, V. (2004). Rationals and decimals as required in the school curriculum. Part 1: Rationals as measurements, Journal of Mathematical Behavior 23, 1–20. Charalambous, C. Y., and Pitta-Pantazi, D. (2007). Drawing on a theoretical model to study students' understandings of fractions. Educational Studies in Mathematics, 64, 293-316. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Boston : D. Reidel. Hart, K. (1981). Children’s understanding of mathematics: 11 – 16. London : Murray. Kaput, J. (1985). Multiplicative word problems and intensive quantities: An integrated software response (Tech. Rep. No. 8519). Cambridge, MA: Harvard. Kieren, T. (1976). On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers. Dans R. Lesh (Ed.), Number and measurement : Papers from a research workshop (p. 101 – 144). Columbus, OH : ERIC/SMEAC. Kieren, T. (1980). The rational number construct - Its elements and mechanisms. Dans Kieren (Ed.), Recent research on number learning (p. 125-150). Columbus : ERIC/SMEAC. Kieren, T. (1988). Personal knowledge of rational numbers: Its intuitive and formal development. Dans J. Hiebert et M. Behr (Eds), Number Concepts and Operations in the Middle Grades (p. 53 – 92). Reston: NCTM. Kieren, T. (1993). ‘Rational and fractional numbers: From quotient fields to recursive understanding’, in T.P. Carpenter, E. Fennema and T.A. Romberg (eds.), Rational Numbers: An Integration of Research, Lawrence Erlbaum Associates, NJ, pp. 49–84. Lamon, S. J. (2006). Teaching Fractions and Ratios for Understanding. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Lamon, S. L. (2001). Presenting and Representing: From Fractions to Rational Numbers. In A. Cuoco & F. Curcio (Eds.), The Roles Of Representations in School Mathematics-2001 Yearbook (pp. 146-165). Reston: NCTM. Lamon, S. J. (1999). Teaching Fractions and Ratios for Understanding. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Mack, N. (1990). Learning Fraction with Understanding: Building on Informational Knowledge. Journal for Research for Mathematics Education, 21(1), 16-32. Mack, N. (1995). Learning Rational Number with Understanding: the case of Informal Knowledge, Rational Numbers: An Integration of Research, p.85-105. Hillsadale : Lawrence Erlbaum Associates Marshall, S. P. (1993). Assessment of Rational Number Understanding: A Schema-Based Approach. In T.P. Carpenter, E. Fennema, & T.A. Romberg (Eds.), Rational Numbers:An Integration of Research, (pp. 261-288). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Ohlsson, S. (1987). Sense and reference in the design of interactive illustrations for rational numbers. Dans R.W. Lawler et M. Yazdani (Eds.), Artificial intelligence and education (p. 307 – 344). Norwood, NJ : Ablex. Ohlsson, S. (1988). Mathematical Meaning and Applicational Meaning in the Semantics of Fractions and related Concepts. Dans J. Hiebert et M. Behr (Eds), Number Concepts and Operations in the Middle Grades (p. 53 – 92). Reston : NCTM. Pirie, S.E.B. (1988). Understanding : Instrumental, relational, intuitive, constructed, formalized, …? How we know? For the Learning of Mathematics, 8(3), 2 – 6. Resnick, L. B. (1986). The development of mathematical intuition: Dans M. Perlmutter (Ed.), Perspective on intellectual development: The Minnesota Symposia on Child Psychology (vol. 19, p. 159-194). Hilsdale, NJ: Lawrence Elbraum Associates Inc. Schwartz, J. L. (1988). Intensive quantity and referent transforming arithmetic operations. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 41–52). Reston: Lawrence Erlbaum. Streefland, L. (1991). Fractions in Realistic Mathematics Education: A Paradigm of Developmental Research. Dordrecht: Kluwer. Streefland, L. (1993). Fractions: A Realistic Approach. Dans T.P. Carpenter,E. Fennema, T.A. Romberg (Eds.), Rational numbers : An integration of recherché (p. 289-325). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc. Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. Dans R. Lesh et M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and process (p. 127 - 174). New York: Academic Press. Vergnaud, G. (1988). Multiplicative structures. Dans J. Hiebert et M. Behr (Eds), Number Concepts and Operations in the Middle Grades (p. 141 – 161). Reston: NCTM. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |