تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,675 |
پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس تحمل ابهام و خودشفقتورزی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1400، صفحه 1-15 اصل مقاله (442.78 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کامران مالکپور لپری* 1؛ اعظم بختیاری رنانی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس تحمل ابهام و خودشفقتورزی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش معلمان مقطع متوسطه شهرستان شهرکرد، مشغول یه خدمت در سال تحصیلی 1399-1400 هستند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 100 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ (1981) و خودشفقتورزی نف (2003) و تحمل ابهام مک لین (1993) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری هر سه پرسشنامه توسط متخصصان در حوزه مربوطه مورد تأیید قرار گرفت. جهت بررسی خصیصه پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و بر اساس آن پایایی پرسشنامهها به ترتیب 70/0، 73/0 و 78/0 بهدست آمد. نتایج بررسی فرضیهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میتوان با توجه به متغیرهای تحمل ابهام و خودشفقتورزی، فرسودگی شغلی را پیشبینی کرد. نتایج، نشان دهندۀ این است که بین متغیر خودشفقتورزی و تحمل ابهام با فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد (05/0>p)؛ بنابراین هرچه خودشفقتورزی و تحمل ابهام بالاتر باشد میزان فرسودگی شغلی پایینتر است. از این رو، پیشنهاد میشود مدارس جهت کاهش فرسودگی شغلی به پرورش تحمل ابهام و شفقت به خود بهعنوان ابزاری برای افزایش رضایت شغلی استفاده نمایند و مشاوران مدارس برنامهای مبتنی بر تحمل ابهام و شفقت به خود جهت کاهش فرسودگی شغلی معلمان طراحی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی شغلی؛ تحمل ابهام؛ خودشفقتورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Teachers' Burnout Based on Tolerance of Ambiguity and Self-Compassion | ||
نویسندگان [English] | ||
kamran malekpour lapari1؛ Azam Bakhtiarirenani2 | ||
1PhD candidate of management of higher education, faculty of management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational, Sciences, Payame Noor University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to predict teachers' burnout based on their tolerance of ambiguity and self-compassion. This research is applied in terms of purpose and correlational in terms of method. The statistical population includes high school teachers in Shahrekord who were teaching in the academic year of 1399-1400. One hundred teachers were selected via random cluster sampling as the research sample. To collect data, burnout questionnaire (Maslach, 1981), self-compassion (Neff, 2003) and ambiguity tolerance questionnaire (McLean, 1993) were used. The content and face validity of all three questionnaires were confirmed by experts in the relevant field. Cronbach's alpha test was used to estimate the reliability of the instruments; The reliability of the questionnaires was calculated to be 0.70, 0.73 and 0.60, respectively. The results of multiple-regression (significance level of .05) showed that it is possible to predict the participants’ burnout based on the variables of tolerance of ambiguity and self-compassion. There is also a significant negative relationship between jobs burnout and the other variables (p <0.05). Therefore, the higher the compassion for oneself or tolerance of ambiguity, the lower the rate of burnout among the teachers. Based on the findings of this study, it is recommended that schools officials and counselors help to increase the level of tolerance of ambiguity and self-compassion as a way to reduce job burnout among teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Burnout, tolerance of ambiguity, self-compassion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 858 |