تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
بررسی میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان رشتههای آموزش زیستشناسی و فیزیک دانشگاههای فرهنگیان استان اصفهان | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1399، صفحه 37-48 اصل مقاله (361.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی رجائی1؛ فائزه ایمانی2؛ مهدی واثقی اردکانی3؛ میهن اوستا* 4 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
2زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان،ایران | ||
3گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
4گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمان رشتههای آموزش زیست شناسی و آموزش فیزیک بر اساس متغیرهایی همچون جنسیت، رشته و سال ورودی میباشد. دانشجو معلمان بهعنوان معلمان آینده نظام آموزشی، بعد از دانش آموزان مهمترین رکن دستگاه آموزشوپرورش محسوب میشوند لذا افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور تعداد 101 نفر از دانشجو معلمان آموزش زیست شناسی و آموزش فیزیک در سالهای ورودی 95، 96، 97 و 98 بهصورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بر روی آنان اجرا گردید. دادههای پژوهش با نرمافزار کامپیوتری (SPSS-21) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و نتایج آن در دو قسمت جداگانه آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی شد. میانگین انگیزه پیشرفت دانشجویان پسر و دختر مانند میانگین انگیزه دانشجویان زیست و فیزیک با یکدیگر تفاوت معنی داری ندارد (0.5 < p ) درحالی که بین میانگین انگیزه پیشرفت دانشجویان ورودی سالهای 95 تا 98 تفاوت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه پیشرفت تحصیلی؛ دانشجو معلمان؛ آموزش زیستشناسی؛ آموزش فیزیک؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Student Achievement Motivation in Teachers of Biology and Physics Education in Isfahan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed mehdi rajayi1؛ faezeh imani2؛ mahdi vaseghi ardakani3؛ mihan avesta4 | ||
1Biology Department. Farhangian University. Esfahan. Iran | ||
2biology, farhangian, esfahan, iran | ||
3Biology Department. Farhangian University. Esfahan. Iran | ||
4biology, farhangian, esfahan, iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the motivation of students' academic achievement in biology and physics education teachers based on variables such as gender, field and year of entry. After student, Student Teachers As future teachers of the education system are the most important pillar of the educational system, increasing their motivation for academic achievement leads to achieving acceptable degrees of competence in their jobs and consequently educational development of the country. For this purpose, 101 students of Biology and Physics Education teachers in the years 95, 96, 97 and 98 were selected by random sampling and the Hermans Academic Achievement Motivation Questionnaire was administered to them. These data were analyzed by SPSS-21 software and the results were analyzed in two separated parts such as descriptive and inferential statistics. The mean achievement motivation of male and female students is not significantly different from the mean motivation of biology and physics students (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motivation for Academic Achievement, Student-Teacher, Biology training, teaching physics, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |