تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تاثیر آموزش های مجازی درس زیست شناسی بر میزان خلاقیت دانش آموزان رشته علوم تجربی (مطالعه موردی دانشآموزان پایه دهم منطقه 9 آموزش و پرورش تهران) | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1399، صفحه 65-76 اصل مقاله (248.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی حاجی بابایی* 1؛ مصطفی پردلی2 | ||
1دبیر زیست شناسی رسمی آموزش و پرورش | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی سلولی تکوینی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین رابطه آموزش مجازی و میزان بروز خلاقیت دانشآموزان دهم تجربی مدارس شهر تهران در یادگیری درس زیستشناسی است. در عصر حاضر، دانش آموزان برای رویارویی با تحولات باید مهارتهای تفکر انتقادی و خلاق خود را به منظور تصمیم گیری مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه بهبود بخشند. روش به کار رفته در این پژوهش از نوع پیمایشی با تکنیک پرسشنامه است. جامعه ی آماری در این پژوهش، دانش آموزان دهم تجربی منطقه ۹ آموزش و پرورش شهر تهران است و نمونهی آماری به تعداد 80 نفر به صورت تصادفی از میان آنان انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق، پرسشنامه ای محقق ساخته است که بر اساس مدل اکوال (1996) طراحی شدهاست و به سنجش تدریس خلاق می پردازد. ضریب اعتبار یا روایی این پرسشنامه در این پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و مقدار 0.89 برآورد شد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد 73 درصد از روش های آموزشی به کار گرفته شده در کلاس های درس دهم تجربی مدارس متوسطه دوم منطقه ۹ شهر تهران در درس زیست شناسی مولفه های خلاقیت را بکار می برند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ مولفههای خلاقیت؛ آموزش زیستشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of virtual Biology education on the creativity of experimental science students (case study of 10th grade students in Tehran education district 9) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Hajibabaei1؛ mostafa Pordeli2 | ||
1Secretary of official biology of education | ||
2Graduate Student of Cellular Biology, Kharazmi University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to determine the relationship between the virtual education and the degree of creativity of students of Tehran's schools in studying Biology. Nowadays, students need to improve their critical and critical thinking skills in order to make appropriate decision - making and resolve the complex problems of society. the method used in this study is survey type with questionnaire technique. The statistical Community in this study, the experimental science students from the 9th district of Tehran and the statistical Community is 80 students who were randomly chosen. The tool used, the standard questionnaire of creative teaching, created a questionnaire designed based on the equal (1996) model and is designed to measure innovative teaching. The validity of this questionnaire was estimated in this study by Cronbach's alpha coefficient and 0/89. The result of the current study Shows that a 73% of the used methods in 10th grade of experimental science high school students in 9th district of Tehran in biology utilize the components of creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual training, Components of creativity, Biology education | ||
مراجع | ||
احمدی، ا (1394). رابطه آموزش مجازی و خلاقیت دانش آموزان در هزاره سوم. فصلنامه خانواده و پژوهش. 12(29): 41- 55.
امانی طهرانی، م (1392). ساختگرایی برای معلمان علوم.تهران: انتشارات سمت
پیرخائقی،ا (1389).تاثیر آموزش و پرورش فکری کودکان و نوجوانان. تهران: مجله آموزش مرکزی کودکان و نوجوانان.
جرجانی، ع (1387).خلاقیت در آموزش و پرورش(تهدیدها،فرصت ها و ارائه راه حل های پیشنهاد). کار و جامعه.103: 58-61
حسینی،ا (1386). بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی و خودپنداره دانشآموزان. نوآوریهای آموزشی. 6(23): 147- 168.
داوودی،خ (1388).کتاب معلم(راهنمای تدریس). تهران: انتشارات کتاب های درسی.
سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ حجازی، ا (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه
صمدی، ا (1398). چالشهای موجود در آموزش زیستشناسی و نقش خلاقیت در افزایش یادگیری آن. پژوهش در آموزش
زیستشناسی. 1(1): 15-30.
ضرغامی، س (1388). نسبت آموزش مجازی با هدف های تربیت از دیدگاه فلسفه هستی. مطالعات تربیتی و روان شناسی.
11(1): 39-60.
فرخی، ا؛ لهراسبی، م (1398). آموزش زیست شناسی با رویکرد فناورانه. پژوهش در آموزش زیستشناسی. 1(3): 31-42
فارغ زاه، ن؛ کاشی،ع (1392). بررسی روش ها و ابزار های آموزشی مجازی به منظوز ارتقاء کیفیت آموزش از دید استادان دانشگاه آزاد واحد خدا بنده. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 5(1): 121-152.
قاضی زاده فرد، ض (1387). فناوری اطلاعات و ارتباطات و مبانی سیستم های اطلاعاتی.تهران: انتشارات امام حسین.
کلبادی،ع ؛ تابان، ل؛ عبداله میرزایی، ر (1388). سبک ها و رویکردهای چهارگانه آموزش آزمایشگاهی و جایگاه آن در برنامه درسی کارشناسی شیمی در دانشگاه نهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه درسی، تبریز ایران
کدیور، پ (1387). روانشاسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
محبی امین، س؛ جعفری ثانی، ح؛ سعیدی رضوانی، م؛ امین یزدی، ا (1392). وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجله ایرانی آموزش پزشکی. 13(6):509-518.
Donald, J. (2009). Creativity Is Too Difficult to measure.Journal Article Gifted child Quarterly, 53(4), 245-247.
Finkelstein, N.D., Perkins, K.K., Adams, W., Kohl, P., Podolefsky, N. (2005). Can Computer Simulations Replace Real Equipment in Undergraduate Laboratories? DOI:10.1063/1.2084711
Kyung-Hwa, L. (2005). The relationship between creative thinking ability and creative personality of pre-schooles. Internation Education Journal. 6(2):194-199.
Young, L.P. (2009). Imagine creating rubrics that develop creativity. English journal.
99(2): 74-79. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |