تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,522 |
تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 27، مرداد 1400، صفحه 87-106 اصل مقاله (856.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی ویسکرمی1؛ مجید سلیمانی* 2؛ عباس صنوبر2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 16 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی بوده و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم دارای افت تحصیلی شهر سنندج به تعداد 837 نفر تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 1398-1397 تحصیل میکردند. 32 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای در دو گروه آزمایش و کنترل وارد نمونه شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان بهکار گرفته شد. برنامة آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی طی هشت جلسه به افراد حاضر در گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه گواه تحت هیچ آموزشی قرار نگرفتند. یافتهها نشان داد میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون و پیگیری دارای تفاوت معناداری است و آموزشها باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی (186/9 F= و 005/0 P=) و کاهش اضطراب امتحان (335/0 F= و 567/0 P=) در گروه آزمایش شده است. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت، بهکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی موجب بهبود عملکرد تحصیلی، از طریق افزایش کیفیت راهبردهای شناختی و فراشناختی به منظور رسیدن به اهداف میشود. در این صورت، دانشآموز احساس خودکارآمدی بیشتری کرده و در موقعیت امتحان اضطراب کمتری را تجربه خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ افت تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ راهبردهای یادگیری خودتنظیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Self-regulation Learning Strategies on Academic Self-efficacy and Test Anxiety among Female Students with Academic Failure | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasanali Veyskarami1؛ Majid Soleymani2؛ abbas senobar2 | ||
1. Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2PhD Student in Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effectiveness of self-regulation learning strategies training on academic self-efficacy and test anxiety among female students with academic failure. The research method was semi-experimental and its pre-test design was a post-test with control group. The statistical population of the study was all 12th grade female students of Sanandaj city Who had academic failure. There were 837 students that studying in 2018-2019 school year. a 32 students were selected using randomized cluster multistage sampling in the experimental and control groups. To collect data, academic self-efficacy and anxiety test questionnaires were used. The training program for self-regulation learning strategies was presented to the experimental group during the eight sessions, while the control group did not receive any training. The findings showed that the mean scores both experimental and control groups in post-test and follow up were significantly different and training has increased academic self-efficacy and reduced test anxiety in the experimental group. So using self-regulated learning strategies improves academic performance by increasing the quality of cognitive and metacognitive strategies in order to achieve goals. In this case, the student will feel more self-effective and will experience less anxiety during the exam. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic failure, Academic self-efficacy, Self-regulation learning strategies, Test anxiety | ||
مراجع | ||
منابعابوالقاسمی، عباس، اسدیمقدم، عزیزه، نجاریان، بهمن، و شکرکن، حسین (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایة سوم دورة راهنمایی تحصیلی اهواز. علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 و 4، 74-61. احمدیان، رئوف، فتحیآذر، اسکندر، و میرنسب، میرمحمود (1396). اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال ریاضی. تعلیم و تربیت استثنایی، 17(4)، 18-9. آزادی دهبیدی، فاطمه، و خرمائی، فرهاد (1394). پیشبینی اضطراب امتحان براساس سبکهای شناختی تفکر با واسطهگری مؤلفههای هدفگرایی در دانشجویان. مطالعات آموزش و یادگیری، 7(1)، 99-71. افروز، غلامعلی (1375). روانشناسی تربیتی. تهران: انجمن اولیاء و مربیان. امانی، ملاحت، و کیانی، عارفه (1396). بررسی رابطة کمالگرایی و عملکرد تحصیلی: نقش میانجی خودنظم بخشی و خودکارآمدی تحصیلی. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 8(2)، 68-51. بندک، موسی، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، و ابراهیمیقوام، صغری (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی. روانشناسی تربیتی، 11(37)، 31-21. پینتریچ، پال. آر.، و شانک، دیل. اچ (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت. ترجمة مهرناز شهرآرای، تهران: انتشارات علم. جلیلزاده، حکیمه، و زارعی، حیدرعلی (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشآموزان. آموزش و ارزشیابی، 11(42)، 36-13. خدیوزاده، طلعت، سیف، علیاکبر، و ولایی، ناصر (1381). بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. پژوهنده، 7(1)، 42-35. رجبلو، زهرا (1394). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر نابینای مقطع دبیرستان شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. زینلیپور، حسین، زارعی، اقبال، و زندینیا، زهره (1388). خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(9)، 28-13. غلامعلی لواسانی، مسعود، اژهای، جواد، و داوودی، مریم (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارتهای خودتظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان. روانشناسی، 17(2)، 181-169. فرخی، حسین، کرمی، امیر، و میردریکوند، فضلاله (1397). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، 13(1)، 41-31. کرمی، بختیار، کرمی، آزاداله، و هاشمی، نظام (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزة پیشرفت و خودپندارة تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 137-121. گنجی، محمد (1391). رهیافتی نظری و تجربی بر افت تحصیلی دانشآموزان دبیرستان (با تأکید بر نقش مدرسه خانواده). خانواده و پژوهش، 9(4)، 238-203. لشکریپور، کبری، بخشانی، نورمحمد، و سلیمانی، محمدجواد (1385). بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال 1384. تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق). 8(4)، 259-253. مامی، شهرام، ناصری، نصرت، و ویسی، فاطمه (1393). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان در درس ریاضی. دستآوردهای روانشناختی، 21(2)، 178-169. محمدامینی، زرار (1392). مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمالکار. پایاننامة دکتری روانشناسی عمومی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی. محمدخانی، شهرام، و اسکندری، حسین (1384). بررسی همهگیرشناسی مشکلات رفتاری دانشآموزان 15-7 سالة شهر تهران. روانشناسی تربیتی، 1(2)، 92-75. محمدی درویشبقال، ناهید، حاتمی، حمیدرضا، اسدزاده، حسن، و احدی، حسن (1392). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانشآموزان دبیرستان. روانشناسی تربیتی، 9(27)، 66-49. محمدیپور، محمد، دلاور، علی، احدی، حسن، درتاج، فریبرز، و اسدزاده، حسن (1395). شاخصهای روانسنجی مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی (ASRL-S). پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 6(2)، 95-79. هاشمی، سهیلا، اکبری، عباس، و عباسی اصل، رؤیا (1394). رابطة علی ابعاد الگوی ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان. پژوهشهای نوین روانشناختی، 10(40)، 128-101. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. Chang, H. J. (2016). The Perceptions of Temporal Path Analysis of Learners' Self-Regulation on Learning Stress and Social Relationships in Junior High School. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 30-35. Cheng, P. Y., & Liao, W. R. (2016). The relationship between test anxiety and achievement in accounting students with different cognitive styles: The mediating roles of self-regulation. International Research in Education, 4(2), 14-33. Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230. Kozan, H. I. O., Kesici, S., & Baloglu, M. (2016). The Prediction Of Test Anxiety By Self-Regulated Learning Strategies. In Proceedings of Teaching and Education Conferences. International Institute of Social and Economic Sciences. Latas, M., Pantić, M., & Obradović, D. (2010). Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski Pregled, 63(11-12), 863-866. Lavasani, M. G., Mirhosseini, F. S., Hejazi, E., & Davoodi, M. (2011). The effect of self-regulation learning strategies training on the academic motivation and self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 627-632. Montague, M. (2008). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31(1), 37-44. O'Donnell, A. M., Reeve, J., & Smith, J. K. (2011). Educational psychology: Reflection for action. John Wiley & Sons. Olakanmi, E. E., & Gumbo, M. T. (2017). The Effects of Self-Regulated Learning Training on Students’ Metacognition and Achievement in Chemistry. Innovation in Science and Mathematics Education (formerly CAL-laborate International), 25(2), 34-48. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Educational Psychology, 82(1), 33-40. Rowden Quince, B. (2013). The effects of self-regulated learning strategy instruction and structured-diary use on students' self-regulated learning conduct and academic success in online community-college general education courses. Doctoral Dissertation, The University of San Francisco. Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children’s cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33(2), 359-382. Schunk, D.H. (2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational Psychology Review, 20, 463-467. Slaving, R. (2006). Educational psychology theory & practice, (9th Ed). Publisher: Allyn & Bacon. Tavakolizadeh, J., & Ebrahimi-Qavam, S. (2011). Effect of teaching of self-regulated learning strategies on self-efficacy in students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1096-1104. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,131 |