تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,943 |
نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در رابطة بین کارآمدی جمعی معلمان و هیجانات تدریس | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 27، مرداد 1400، صفحه 107-129 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور1؛ مهدی برزگر بفرویی* 2؛ سمیرا قره ویسی2 | ||
1استاد، گروه روانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 14 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 25 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی در رابطة بین کارآمدی جمعی معلمان و هیجانات تدریس انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش همة معلمان مدارس ابتدایی شهرستان میبد به تعداد 550 نفر بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس بودند. از میان آنها، 234 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای کارآمدی جمعی معلمان شان- موران و بار (2004)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و هیجانات تدریس فرنزل و همکاران (2010) بودند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است (94/0= GFI و 07/0= RAMSEA). همچنین، نتایج نشان داد کارآمدی جمعی معلمان به واسطهگری توانمندسازی روانشناختی میتواند هیجانات مثبت را به صورت مثبت پیشبینی کند. از طرفی دیگر، کارآمدی جمعی معلمان به واسطهگری توانمندسازی روانشناختی میتواند هیجانات منفی را به صورت منفی پیشبینی کند. این نتایج حاکی از آن است که ارتقای خودکارآمدی جمعی در بین معلمان باعث افزایش کارآمدی تدریس و تجربة لذتبخش از شغل و حرفة معلمی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی روانشناختی؛ کارآمدی جمعی معلمان؛ کارآمدی؛ هیجانات تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Psychological Empowerment in Relationship between Collective Teacher Efficacy and Teaching Emotions | ||
نویسندگان [English] | ||
ezatollah ghadampour1؛ mahdi barzegar bafrooei2؛ samira ghare veysi2 | ||
1Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2Ph.D. Student in Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate mediating effect of Psychological Empowerment the relationship between collective teacher efficacyand teaching emotions on elementary school teachers in the city of Maybod. The method of this study was descriptive-correlation of structural equations modeling type. The population included 550 primary school teachers who have been teaching in academic years 2018-2019. Among them, 234 teachers were selected using cluster random sampling. The measurement tools in this research were collective Tschannen-Moran & Barr’s (2004) Teacher Efficacy Questionnaire, Spreitzer’s (1995) psychological empowerment Questionnaire and Frenzel et al’s (2010) Teaching Emotions Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and Modeling. The results showed that the proposed model has good fit (GFI= 0.94 & RAMSEA= 0.07). The results of Modeling showed that collective teacher efficacycan predicts positively teachers’ Positive emotions through the mediation of Empowerment Dimensions. Besides, collective teacher efficacycan predict positively teachers’ negatively emotions through the mediation of empowerment dimensions. These results suggest that promoting of collective self-efficacy among teachers increases the effectiveness of teaching and enjoyable experience in the teaching profession. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Collective teacher efficacy, Efficacy, Psychological empowerment, Teaching emotions | ||
مراجع | ||
منابعاصغری، آرزو، خداپناهی، محمدکریم، و صالح صدقپور، بهرام (1387). رابطة توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی. روانشناسی، 12(2)، 239-227. اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمدکریم، حیدری، محمود، و صالح صدقپور، بهرام (1383). برررسی رابطة باورهای خودکارآمدی با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روانشناسی، 8(4)، 371-360 . آزاد، مهدی، و اللهخلیفه، قدرت (1390). نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان. منابع انسانی ناجا، 2(25)، 108-85ایاا حاجلو، نادر، و عیوضی، خدیجه (1394). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مدیریت زمان و خودکارآمدی دانشآموزان. مطالعات روانشناختی، 11(3)، 79-98. درخشانفر، تورج، و آرینمهر، امید (1393). بررسی رابطة صلاحیتهای حرفهای معلمان و عملکرد شغلی آنها در مدارس ابتدایی شهر ری. کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندس صنایع، مؤسسة مدیران ایدهپرداز پایتخت ویرا. رستگار، احمد، صیف، محمدحسن، و عابدینی، یاسمن (1395). ارائة مدل علی سرمایههای روانشناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطهای خستگی هیجانی. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7(4)، 71-51. رضایی جندایی، محبوبه، هویدا، رضا، و سماواتیان، حسین (1394). پیشبینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی با استفاده از مؤلفههای سرمایة روانشناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی، 16(1)، 87-78. سیف، علیاکبر (1387). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: انتشارت دوران. سیماراصل، نسترن، فیاضی، مرجان، و قلیپور، آرین (1398). تبیین پیامدهای عوامل روانشناختی مثبت در سازمان. علوم مدیریت ایران، 5(7)، 46-23. عبدالهی، بیژن (1384). توانمندسازی کارکنان: ابعاد و اعتبارسنجی براساس مدل معادلات ساختاری.پژوهشوبرنامهریزی در آموزش عالی، 1، 63-37. عجم، علیاکبر، و احمدیان سلامی، غلامعباس (1395). بررسی ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی با خودکارآمدی فردی و جمعی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف. کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، قم مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی- انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه. قدمپور، عزتالله، متقینیا، محمدرضا، و گراوند، هوشنگ (1394). بررسی پایایی و روایی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم (CTEBS) در مدارس ابتدایی گناباد. نوآوری آموزشی، 14(55)، 68-51. کجباف، محمدباقر، نقوی، محمد، و عرب بافرانی، حمیدرضا (1394). تأثیر خودکارآمدی، توانمندسازی شناختی و شادکامی بر ابراز وجود معلمان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16(1)، 96- 88. گنجیار جنگی، معصومه، و فراهانی، محمدنقی (1388). رابطة استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان. پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(3)، 24- 15. یزدی، سیده منور، و جعفری، صدیقه. (1387). اثر تعاملی بین ابعاد فشار روانی شغلی و رضایت شغلی مدیران. مطالعات روانشناختی، 6(2)، 50-25. Adeyemo, D. A., & Adeleye, A. T. (2008). Emotional intelligence, religiosity and self-efficacy as predictors of psychological well-being among secondary school adolescents in Ogbomoso, Nigeria. Europe’s Journal of Psychology, 4(1), 22-31. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75-78. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(1), 307-337. Barari, R., & Barari, E. (2015). Mediating role of teacher’s self-efficacy in the relationship between primary teacher’s emotional intelligence and job burnout in Babol City. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2(1), 46-63. Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., & Tsai, Y. M. (2010). Teachers’ mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American educational research journal, 47(1), 133-180. Biron, M., & Bamberger, P. (2010). The impact of structural empowerment on individual well-being and performance: Taking agent preferences, self-efficacy and operational constraints into account. Human Relations, 63(2), 163-191. Chen, G., Kirkman, B. L., Kanfer, R., Allen, D., & Rosen, B. (2007). A multilevel study of leadership, empowerment, and performance in teams. applied psychology, 92(2), 331-346. Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482. Day, C., & Gu, Q. (2014). Resilient teachers, resilient schools. Building and sustaining quality in testing times. London and New York: Routledge. Faulkner, G., & Reeves, C. (2000). Primary school student teachers’ physical self-perceptions and attitudes toward teaching physical education. Teaching in Physical Education, 19(3), 311-324. Frenzel, A. C. (2014). Teacher emotions. In E. A. Linnenbrink-Garcia & R. Pekrun (Eds.), International Handbook of Emotions in Education, New York: Routledge. Frenzel, A. C., Becker-Kurz, B., Pekrun, R., & Goetz, T. (2015). Teaching this class drives me nuts!-Examining the person and context specificity of teacher emotions. PloS one, 10(6), 1-15. Frenzel, A. C., Goetz, T., Stephens, E. J., & Jacob, B. (2009). Antecedents and effects of teachers’ emotional experiences: An integrated perspective and empirical test. In Advances in teacher emotion research (pp. 129-151). Springer, Boston, MA. Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2010). Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQ teacher) user’s manual. University of Munich: Department of Psychology. Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Durksen, T. L., Becker-Kurz, B., & Klassen, R. M. (2016). Measuring teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163. Ghanizadeh, A., & Jahedizadeh, S. (2014). Teacher Burnout: A review of sources and ramifications. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 6(1), 24-39. Goddard, R. (2002). A theoretical and empirical analysis of the measurement of collective efficacy: The development of a short form. Educational and Psychological measurement, 62(1), 97-110. Goetz, T., Becker, E. S., Bieg, M., Keller, M. M., Frenzel, A. C., & Hall, N. C. (2015). The glass half empty: How emotional exhaustion affects the state-trait discrepancy in self-reports of teaching emotions. PloS one, 10(9), 1-4. Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Soetanto, R., & King, N. (2005). Employee perceptions of empowerment. Employee Relations, 27(4), 354-368. Hagenauer, G., & Volet, S. (2014). ‘I don’t think I could, you know, just teach without any emotion’: Exploring the nature and origin of university teachers’ emotions. Research Papers in Education, 29(2), 240-262. Hagenauer, G., Hascher, T., & Volet, S. E. (2015). Teacher emotions in the classroom: associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology Education, 30(4), 385- 403. Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14(8), 835-854. Hong, J., Nie, Y., Heddy, B., Monobe, G., Ruan, J., You, S., & Kambara, H. (2016). Revising and Validating Achievement Emotions Questionnaire-Teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5(1), 80-107. Karademas, E. C., & Kalantzi-Azizi, A. (2004). The stress process, self-efficacy expectations, and psychological health. Personality and individual differences, 37(5), 1033-1043. Keller, M. M., Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., & Hensley, L. (2014). Exploring teacher emotions: A literature review and an experience sampling study (pp. 69-82). Routledge. Kim, Y. H. (2003). Correlation of mental health problems with psychological constructs in adolescence: Final results from a 2-year study. International Journal of Nursing Studies, 40(2), 115-124. Kunter, M., Frenzel, A. C., Nagy, G., Baumert, J., & Pekrun, R. (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 289-301. Mattingly, J. W. (2007). A study of relationships of school climate, school culture, teacher efficacy, collective efficacy, teacher job satisfaction and intent to turnover in the context of year-round education calendars. University of Louisville. Mishra, P., & Eich, M. H. (1992). Join processing in relational databases. ACM Computing Surveys (CSUR), 24(1), 63-113. Moreira-Fontán, E., García-Señorán, M., Conde-Rodríguez, Á., & González, A. (2019). Teachers’ ICT-related self-efficacy, job resources, and positive emotions: Their structural relations with autonomous motivation and work engagement. Computers & Education, 134, 63-77. Muris, P. (2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of anxiety disorders and depression in a normal adolescent sample. Personality and individual differences, 32(2), 337-348. Pekrun, R., & Garcia, L. (2014). Introduction to emotions in education. In International handbook of emotions in education (pp. 11-20). Routledge. Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105. Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher, 38(2), 109-119. Rice, E. M., & Schneider, G. T. (1994). A decade of teacher empowerment: An empirical analysis of teacher involvement in decision making, 1980-1991. Journal of Educational Administration, 32(1), 43-58. Sagie, A., & Koslowsky, M. (1999). Participation and empowerment in organizations: Modeling, effectiveness, and applications. Sage Publications. Schutz, P. A., & Zembylas, M. (2009). Introduction to advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives. In Advances in teacher emotion research (pp. 3-11). Springer, Boston, MA. Schutz, P., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. Boston. MA: Academic Press. Schwarzer, R., & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self‐efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied psychology, 57, 152-171. Schwerdtfeger, A., Konermann, L., & Schönhofen, K. (2008). Self-efficacy as a health-protective resource in teachers? A biopsychological approach. Health Psychology, 27(3), 358-368. Shelton, S. T. (2002). Employees, supervisors, and empowerment in the public sector: The role of employee trust. North Carolina State University. Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-146. Stephanou, G., Gkavras, G., & Doulkeridou, M. (2013). The role of teachers’ self-and collective-efficacy beliefs on their job satisfaction and experienced emotions in school. Psychology, 4(03), 268-278. Taylor, D. T., & Tashakkori, A. (2010). Decision participation and school climate as predictors of job satisfaction and teachers’ sense of efficacy. Journal of Experimental Education, 63(3), 217-230. Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and policy in schools, 3(3), 189-209. Whetten, D. A., Cameron, K. S., & Woods, M. (2000). Developing management skills for Europe. Pearson Education. Wu, V., & Short, P. M. (1996). The relationship of empowerment to teacher job commitment and job satisfaction. Instructional Psychology, 23(1), 85–89. Zhen, R., Liu, R. D., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students. Learning and Individual Differences, 54, 210-216. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 802 |