تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,828 |
تبعات شکلگیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی: مطالعهای پدیدارشناسانه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 27، مرداد 1400، صفحه 261-297 اصل مقاله (902.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی قربانخانی1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 29 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
ارزشیابی کاذب از مخربترین کژکارکردهای موجود در نظام آموزشی است که ماهیت و تبعات مُخربش کمتر شناخته شده است. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی تبعات شکلگیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی انجام گرفته است؛ شرکتکنندگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند و راهبرد ملاکی، از میان معلمان، مدیران مدارس و متخصصان حوزة سنجش آموزش انتخاب شدند و پس از 27 مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصل شد. دادهها با مصاحبة نیمهساختاریافته گردآوری، و با استفاده از راهبرد کُلایزی در نرمافزار مکس.کیو.دی.ای تحلیل شد. بهمنظور افزایش اتکاپذیری، تأییدپذیری، و باورپذیری صحت دادهها، از شیوههای «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، «بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آنها»، «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل دادهها»، «درگیری طولانیمدت»، سهسوسازی و تحلیل موارد منفی استفاده شد. در نهایت، 5 مضمون اصلی شامل تبعاتی برای دانشآموزان، معلمان، خانوادهها، جامعه و نظام آموزشی شناسایی شد. یافتهها نشاندهندة گسترة وسیع آسیبها ناشی از شکلگیری این پدیده است و زنگ خطری برای سیاستگذاران آموزشی است تا با اتخاذ تدابیر اندیشمندانه مانع از بروز و تشدید چنین تبعاتی شوند. شواهد نشان میدهد، کمتوجهی به اصول سنجشآموختهها در نظام آموزش ابتدایی و نبود سازوکارهای مستقل از نظام آموزشی و مؤسسات اعتبارسنجی برای سنجش ملی کیفیت فرایند یاددهی یادگیری در نظام آموزش ابتدایی، زمینه را برای شکلگیری و تشدید فرهنگ ارزشیابی کاذب و تبعات ناشی از آن فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی آموزشی؛ ارزشیابی کاذب؛ تبعات و آسیبها؛ فرهنگ ارزشیابی؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Consequences of the Formation of Pseudo Evaluation Culture in Elementary Schools: A Phenomenological Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Ghorbankhani1؛ Keyvan Salehi2؛ ali moghadam zadeh2 | ||
1Ph.D. Student in Assessment and Measurment, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2uAssistant Professor, Department of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Assessment has a key role in education: at both the classroom and school system levels, assessment impacts how and what teachers teach and students learnand defects in this process will have consequences. The aim of this paper is to present the consequences of pseudo evaluation in primary schools.In this study, 27 individuals were selected through Purposeful Sampling. We interviewed and analyzed 27 expert teacher. After exploratory qualitative analysis of expert teacher interviews, five main domains of pseudo evaluation became apparent. Triangulation also has been viewed as a research strategy to test validity through the convergence of information from different sources. The findings indicate a wide range of consequences including: Consequences for students, teachers, families, society and the educational system. According to the evidences, the lack of independent mechanisms and accreditation institutions has provided the basis for the formation of a culture of pseudo evaluation and its consequences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Consequences, Educational evaluation, Evaluation culture, Phenomenology, Primary school, Pseudo evaluation | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس (1398). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت. پورظهیر، علیتقی (1395). مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آگه. حبیبی، حمدالله، پرداختچی، محمدحسن، ابوالقاسمی، محمود، و قهرمانی، محمد (1392) .بررسی جو یادگیریمحور مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه. پژوهشهای آموزش و یادگیری، دانشگاه شاهد، 20(3)، 118-101. حوریزاد، بهمن (1388). غنیسازی فرهنگ ارزشیابی. تهران: انتشارات لوح زرین. خسروجردی، نرجس، و محمودی، مسعود (1393). مدرسه، خانهای امن برای زندگیکردن و زندگیآموختن. نهمین سمپوزیوم پیشرفتهای فنّاوری، مشهد، 29 آبان، کمسیون اول: همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعة پایدار با محوریت خوانش هویت ایرانی . خصالی، آزاده، صالحی، کیوان، و بهرامی، مسعود (1395). تحلیل ادراک و تجربة زیستة معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامة ارزشیابی توصیفی ـ کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. 5(12)، 152-121. سرمد، غلامعلی (1389). روشهای تدریس و هنر معلمی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات آوای نور. سیف، علیاکبر (1398). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران. شاهدوستی، لیلا (1390). نقش متغیرهای محیط خانه، پیشینة دانشآموز، جو مدرسه و فرایند تدریس در پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایة سوم راهنمایی براساس مطالعات تمیز (2007). پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز- ایران. شعارینژاد، علیاکبر (1394). روانشناسی تربیت و تدریس. چاپ دوم، تهران: انتشارات اطلاعات. شعبانی، حسن (1395). مهارتهای آموزشی و پرورشی. جلد اول، تهران: سمت. صالحی، کیوان، بازرگان، عباس، صادقی، ناهید، و شکوهییکتا، محسن (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیستة معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامة ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(9)، 99-59. عابدی سروستانی، احمد (1390). چالشها و راهکارهای ارزشیابی اثربخش برنامههای اجتماعی، پژوهش، 3(2)، 155-139. علیزاده، شهناز، صالحی، کیوان، و مقدمزاده، علی (1396). واکاوی کیفیت سنجش کلاسی معلمان؛ مطالعهای به روش پژوهش آمیخته پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(17)، 84-63. قربانخانی، مهدی، صالحی، کیوان، و مقدمزاده، علی (1398). شناسایی عوامل مؤثر در شکلگیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 9(26)، 69-29. محمدزاده، زینب، و صالحی، کیوان (1396). فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دید قرآن کریم. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 25(37)، 100-79. مهدیون، روحالله، پاهنگ، نظامالدین، و یاریقلی، بهبود (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس و بررسی وضعیت موجود آن: پژوهش ترکیبی. مدیریت مدرسه، 5(1)، 193-173. Dewhirst, C. (2019). Evaluation of learning and teaching. Queens University Belfast. Northern Ireland. Lai Fong Cheng, A., & Keung Yau, H. (2011). Principals' and teachers' perceptions of quality management in Hong Kong primary schools. Quality Assurance in Education, 19(2), 170-186. Lamprianou, I., & Athanasou. J. A. (2009). A teacher’s guide to educational assessment. Boston: Sense Publishers Rotterdam. Lee, G. (2010). Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE. Nxumalo, Z. F. (2007). The role of continuous assessment in primary school. Thesis of Master of education (Doctoral dissertation). University of Zululand, Faculty of Education, Department of Foundations of Education. Popham, W. J. (2012). Assessment Bias: How to Banish It. Publication: Pearson Education, Inc Shermis, M. D., & Di Vesta, F. (2011). Classroom assessment in action. Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Stufflebeam, D. L. (2007). Evaluation theory, models, and applications. John Wiley & Sons. Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, J. A. (2012). Evaluation, theory, models and application. Jossey-Bass Willy. Wolf, K., & Stevens, E. (2007). The role of rubrics in advancing and assessing student learning. Effective Teaching, 7(1), 3-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,083 |