تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,508 |
مفهومپردازی فلات تحصیلی و شناسایی عوامل زمینهای مؤثر بر آن | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 27، مرداد 1400، صفحه 299-320 اصل مقاله (760.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زینب مولوی* | ||
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، موسسة غیر انتفاعی طلوع مهر قم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
امروزه یکی از معضلات مهم آموزش عالی ایران، کاهش انگیزة دانشجویان دکتری به پایان داده رسالة دکتری در زمان مناسب و قانونی است که این امر هزینه بسیار زیادی برای دانشجویان، آموزش عالی و کشور به دنبال دارد. این پدیده با توجه به مفهوم فلات، فلات تحصیلی نامیده شد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مفهومپردازی فلات تحصیلی و شناسایی عوامل زمینهای ایجادکنندة آن بود. پژوهش حاضر از نوع بنیادی، و از نظر نحوة گردآوری داده، توصیفی- پیمایشی بود. جامعة پژوهش همة دانشجویان دکتری بودند که پروپوزال خود را تصویب کرده بودند. از این میان، در نهایت، 660 دانشجو به روش در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامة نیمهباز پژوهش را پاسخ دادند. دادهها با ترسیم جدول توافقی و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد حدود 19 درصد از پاسخگویان دچار پدیدة فلات تحصیلی هستند. همچنین، نتایج نشان داد از هفت متغیر زمینهای مورد بررسی پژوهش (شامل جنسیت، تعداد نیمسال اخذ رساله، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، نوع دانشگاه (شهریهای یا بدون شهریه) و اهمیت مدرک دکتری برای ارتقا در شغل یا کسب شغل، و علاقه به موضوع رساله)، دو متغیر وضعیت تأهل و نوع دانشگاه در فلات تحصیلی تأثیرگذار نبودند و سایر متغیرها تأثیرگذار بودند و از این میان، علاقه به موضوع رساله تأثیر بیشتری با ضریب نسبت به سایر متغیرها داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
بیانگیزگی تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ فلات تحصیلی؛ فلات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptualization of Academic Plateau and Recognizing Its Affecting Contextual Factors | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeynab Molavi | ||
Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Institute of Higher Education Non-profit of Toloue Mehr Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, one of the most important problems in Iranian higher education is the mitigation of doctoral students’ motivation to finalize their doctoral dissertation in proper and legal time which has posed huge costs on students, domestic higher education system and the country. Considering the concept of plateau, this phenomenon is called academic plateau. Thus, present study aims at conceptualizing academic plateau and recognizing its affecting contextual factors. Present study is a fundamental one and it is a descriptive survey in terms of data collection technique. Its population consists of all doctoral students who have approved their proposals. Finally, 660 students were selected by accessible method and they answered a semi-open questionnaire. All data were analyzed by drawing a contingency table and logistic regression. Findings suggest that about 19% of respondents suffer from academic plateau. Likewise, the findings indicate that among seven thematic variables studied in present research (including gender, the number of half – years to acquire dissertation, marital status, job occupation, type of university (with or without tuition), the importance of doctoral degree in job or in achieving a job, and interest in dissertation subject) two variables namely marital status and type of university have no effect on academic plateau while other variables were effective; in this vein, dissertation subject has the highest impact compared to other variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic amotivation, Academic plateau, Educational burnout, Plateau | ||
مراجع | ||
بیگدلی، مژگان، کرامتی، محمدرضا، و بازرگان، عباس (1391). بررسی رابطة بین رشتة تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. برنامهریزی در آموزش عالی، 18(3)، 131-111. حیدری، سکینه، و مکتبی، غلامحسین (1390). مقایسة هوش فرهنگی، احساس تنهایی، فرسودگی تحصیلی و سلامت روان در دانشجویان دختر کارشناسی ارشد بومی و غیر بومی. زن و فرهنگ، 3(9)، 57-45. دشتبزرگی، زهرا (1395). رابطة تعللورزی و کمالگرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(1)،41-34. سلطانی، زیبا، صادقی محبوب، سمانه، قاسمی جوبنه، رضا، و یوسفی، نجف (1395). نقش سرمایة روانشناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 162-156. عظیمی، محمد، پیری، موسی، و زوار، تقی (1392). رابطة فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطه. پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(11)، 128-116. قائمیطلب، فرشته (1396). آیا اهمال کاری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار است؟ (مطالعة موردی). در دسترس در http://behinegi.com (در تاریخ 10/2/1400)کمالپور، سمیه، عزیززاده فروزی، منصوره، و تیرگری، بتول (1398). ارتباط فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. طب پیشگیری، 6(2)، 81-74. مولوی، پرویز، صمدزاده، مهدی، شهباززادگان، بیتا، و یوسفی، کامل (1392). عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و مراقبت، 15(3)، 47-38. Adler, I., Schwartz, L., Madjar, N., & Zion, M. (2018). Reading between the Agustin, M. (2011). Permasalahan belajar Dan inovasi pembelajaran. Refika Aditama. Balkis, M., & Duru, E. (2009). Prevalence of academic procrastination behavior among pre-service teachers and its relationship with demographic and individual preferences. Qual Res Health Science, 2(2), 90-104. Capan, E. (2010). Relationship among perfectionism, academic procrastination and life satisfaction of university student. Social Behavior Science, 5(2), 1665-1671. Ciampa, K. (2014). Learning in a mobile age: an investigation of student Faruk sirin, E. (2011). Academic procrastination among undergraduates attending school of physical education and sports: Role of general procrastination, academic motivating, and academic self-efficacy. Educational Research Review, 6(5), 111-124. Fitrotin, K. (2018). Hubungan antara motivasi berprestasi dan dukungan sosial orang tua dengan kejenuhan belajar siswa. 121. Program Studi Magister Psikologi Kusuma, Y. (2016). Pengembangan Media Kartu u“no…kejenuhan belajar” untuk siswa smp negeri 3 babat. Universitas Negeri Surabaya (pp.1-7). Makara, K., & Karabenick, S. (2017). Longitudinal high school research revealed: Using surveys to assess student motivation and social networks. In: SAGE Research Methods Cases Part 2 [online]. SAGE Publications. Mann, M. D. (2017). Increasing student motivation to learn by making Mirzaei, M., Zoghi , M., & Davatgari Asl, H. (2017). Understanding the language learning plateau: A grounded-theory study. Teaching English Language, 11(2), 195-222. Rush, Sh. (1994). Analysis factors that place student at risk. Educational Research, 4(3), 38-42. Salmela-Aro, K., & Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school Sand holtz, K. (2003). Are you in danger of plateauing? Available http:// www.Happycareer.com/html/are-you-in-daneger of plateauing. Satrio, B. A., & Agustin, I. M. (2019). Tendency for learning plateau: Literature study in grade five at Bandung regency primary school. 3rd International Conference on Learning Innovation and Quality Education (ICLIQE 2019). Wilkesmann, U., & Virgillito, A. (2015). Academic motivation of students - The German case. Xu, Q. (2009). Moving beyond the intermediate EFL learning plateau. Asian Yi, F. (2007). Plateau of EFL learning: A psycholinguistic and pedagogical Zheng, S., Rosson, M. B., Shih, P. C., & Carroll, J. M. (2015). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |