تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,152 |
تبیین مدل پدیدارشناختی کسب مهارت در دیدگاه دریفوس و دلالتهای آن برای حرفه تدریس | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 4، شماره 3، مهر 1400 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محسن بهلولی فسخودی* | ||
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 دی 1399، تاریخ بازنگری: 19 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 23 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
مدل کسب مهارت دریفوس، نوعی تبیین پدیدارشناختی از رشد مهارت در طی زمان است. این مدل دارای مراحل پنجگانه مبتدی، مبتدی پیشرفته، متبحر، ماهر و متخصص است. شخص به میزان افزایش مهارت خود، از قواعد و دانش گزارهای فاصله گرفته و نوعی درگیری ماهرانه با متعلق مهارت خود پیدا میکند. تدریس، یکی از حرفههای مورد اشاره در ادبیات دریفوس است. رویکرد این پژوهش، کیفی و روش آن توصیفی - تحلیلی است. مسئله اصلی پژوهش، بررسی دلالتهای مدل کسب مهارت دریفوس در حرفه تدریس است. برای این منظور لازم بود تا در ابتدا، مؤلفههای رویکرد پدیدارشناختی دریفوس درباره کسب مهارت مورد بررسی قرار گیرند که نسبت میان دانش گزارهای و مهارت، نقش پیروی از قواعد در مهارتورزی، و جایگاه موقعیت و شهود، از مهمترین آنها بهشمار میآیند. سپس با توجه به این مبانی، دلالتهای مدل کسب مهارت دریفوسی در حرفه تدریس از معلم مبتدی تا رسیدن به عالیترین مرتبه یعنی معلم متخصص استخراج گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برای تخصص در عمل تدریس، معلم باید نگرش خود را از موقعیتهای انتزاعی ایدههای نظری بهسوی کنشورزی فعال در فضای واقعی کلاس درس تغییر دهد. در نتیجه معلم متخصص با رشد در مراحل کسب مهارت، بهجای اصول انتزاعی به شهود متکی بر تجربههای خویش در موقعیتهای واقعی کلاس درس تکیه کرده و قادر به برنامهریزی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیین پدیدارشناختی؛ کسب مهارت؛ حرفه تدریس؛ روش توصیفی -تحلیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the implications of Dreyfus’s Phenomenological Model of Skill acquisition on Teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Bohlooli Faskhoodi | ||
(PhD), Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Dreyfus skill acquisition model is a phenomenological explanation of skill development over time. This model has five stages: novice, advanced beginner, competent, proficient, and expertise. The more one increases one's skill, the more one distances oneself from the rules and propositional knowledge and finds a kind of skillful conflict with one's skill. Teaching is one of the most popular professions in Dreyfus literature. This research is qualitative and its method is descriptive-analytical. The main issue of the research is to investigate the implications of the Dreyfus skills acquisition model in the teaching profession. For this purpose, it is necessary to first examine the components of Dreyfus's phenomenological approach to skill acquisition, the most important of which are the relationship between propositional knowledge and skill, the role of following rules in skill development, and the position of position and intuition. Then, according to these principles, the implications of the model of acquiring Dreyfus skills in the teaching profession from the novice teacher to reaching the highest level, i.e. the expert teacher, will be presented. The research finding is that to expertise in teaching practice, the teacher must change her attitude from abstract situations of theoretical ideas to active action in the real space of the classroom. As a result, the expert teacher will be able to rely on her own experiences in real-life classroom situations and be able to plan as she grows in the skill development phase instead of abstract principles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Phenomenology, Skill, Teaching, Intuition, Methodology | ||
مراجع | ||
Annas, J, (2011). Intelligent Virtue, Oxford University Press, New York. Benner, P. (2004). Using the Dreyfus model of skill acquisition to describe and interpret skill acquisition and clinical judgment in nursing practice and education. Bulletin of Science,Technology and Society, 24(3), 188-199. Bucelli, I, (2017). The Role of “Autonomy” in teaching Expertise, Journal of Philosophy of Education, 51(3), 588-604. Chambers, D. W. (2012). Dental education’s involvement with dentists’ learning in practice:Data and theory. Journal of Dental Education, 76, 107-117. Coeckelbergh, M. (2019). Skillful Coping with and through technologies, Some Challenges and avenues for a Dreyfus-inspired philosophy of technology, AI & Society, 34, 269-287. Dohn, N, (2011). On the Epistemological Presuppositions of Reflective Activities, Educational Theory, 6(6), 671-708. Dreyfus, H. L. (1980). Holism and Hermeneutics, Review of Metaphysics 34(1), 3–23. Dreyfus, H. L. (2001). Phenomenological Description versus Rational Reconstruction, RevueInternationale de Philosophie 216, 181–96. Dreyfus, H. L. (2002). Intelligence without representation—Merleau-Ponty’s critique of mental representation, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 1, 367–383. Dreyfus, S.E. (2004). The Five-Stage Model of Adult Skill Acquisition, Bulletin of Science Technology and Society, 24, 177–181. Dreyfus, H. L. (2005), Overcoming the Myth of the Mental: How Philosophers Can Profit from the Phenomenology of Everyday Expertise, Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association 79(2): 47–65. Dreyfus, H. L. (2007a). The Return of the Myth of the Mental, Inquiry 50(4), 352–65. Dreyfus, H. L. (2007b). Response to McDowell, Inquiry 50(4), 371–7. Dreyfus, H.L. (2008) On The Internet .New York, Routledge. Dreyfus, H.L. (2013). The myth of the pervasiveness of the mental, in Schear, J.K. (ed.) Mind, Reason, and Being-in-the-World, Oxford: Routledge. Dreyfus, H. L. (2016), Skillful Coping, Essays on the Phenomenology of everyday perception and action, Oxford University Press. Dreyfus, H.L. & Dreyfus, S, (1986). Mind over Machine: The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer, New York: Free Press. Dreyfus, H. L. & Dreyfus, S. E. (1991) Towards a Phenomenology of Ethical Expertise, Human Studies, 14, 229–50. Dreyfus, H.L. & Dreyfus, S. (2005), Peripheral Vision: Expertise in Real World Contexts, Organization Studies 26(1), 779-792. Eraut, M. (2002), Developing Professional Knowledge and Competence, Routledge. Gobet, F. (2017), Three Views on Expertise: Philosophical Implications for Rationality, Knowledge, Intuition and Education, Journal of Philosophy of Education, 51(3), 605-619. Gottlieb, D. (2012). Beyond A Rule-following model of Skillful Practice in Teacher Development, Journal of Educational Theory, 62(5), 501-516. Hoffding, S. (2014). What is Skilled Coping? Expertise on Expertise, Journal of Consciousness Studies, 21(9-10), 49-73. Luntley, M. (2009). Understanding Expertise, Journal of Applied Philosophy, 26(4), 356-370. Lyon, L. (2015). Development of teaching expertise viewed through the Dreyfus model of skill acquisition, Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 15(1), 88-105. Musschenga, A. (2009). Moral Intuitions, Moral Expertise and Moral Reasoning, Journal of Philosophy of Education, 43(4), 597-613. Persky, A. & Robinson, J. (2017), Moving from Novice to Expertise and Its Implications for Instruction, American Journal of Pharmaceutical Education, 81(9), 72-80. Smith, R. (2001). Expertise and the scholarship of teaching. New Directions for Teaching and Learning, 86, 69-78. Stanley, J. (2011). Know How, Oxford University Press, New York. Ward, D. (2018). What’s Lacking in Online Learning? Dreyfus, Merleau-Ponty and Bodily Affective Understanding, Journal of Philosophy of Education, 52(3), 428-450. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |