تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی شیوه آموزش، سنجش و ارزشیابی مبحث جمع و تفریق اعداد یک رقمی در پایه اول ابتدایی بر اساس روش بازی و ریاضی (بازی با تیله های شیشه ای) | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 63-74 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی میرزایی* | ||
آموزگار | ||
تاریخ دریافت: 13 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف، بکار گیری روش متفاوت و جذاب در زمینه آموزش، سنجش و ارزشیابی در مبحث جمع و تفریق اعداد یک رقمی در درس ریاضی پایه اول در ایام باز بودن محدود مدارس در زمان شیوع کرونا در سال تحصیلی ۱۴۰۰/۹۹ بود. این پژوهش از نظر نوع هدف، جز تحقیقات کاربردی و بصورت شبه آزمایشی و در میدان عمل بود. نتایج حاصل از جمع آوری و شواهد داده ها از طریق جدول ثبت فعالیتهای مربوط به یادگیری مهارت های تربیتی و اجتماعی کسب شده توسط دانش آموزان نشان داد که بکارگیری روش تیله بازی، در زمینه آموزش، سنجش و ارزشیابی باعث افزایش میزان علاقه، انگیزه، لذت، جذابیت، رقابت در کنار رفاقت، رضایت، کار مشارکتی ، شادی، بازی و راحتی بیشتر شد و میزان استرس، پیچیدگی، یکنواختی، وقت گیر بودن، رقابت منفی، حس تنفر از ریاضی کاهش یافت. همچنین از لحاظ جسمی و ذهنی باعث بهبود هماهنگی چشم ها و دست ها، ایجاد و تقویت حرکات ظریف، ایجاد مهارت حرکات انگشت (گرفتن سه انگشتی)، توزیع نیرو، تحرک زیاد، شور و نشاط، برانگیختگی حسی- حرکتی، سرعت عمل و تقویت ادراکی- دیداری و افزایش تمرکز، دقت و توجه شد و باعث رشد مهارتهای تربیتی و اجتماعی همچون: انتخاب گزینی و نقش پذیری، پاسخگویی و مسئولیت مداری گروهی، احترام به قوانین و مقررات، مشارکت فعال و کار گروهی، رعایت نظم و نوبت، کمک و همکاری جمعی و احترام به حقوق رقیبان، تحمل پذیری شکست و تلاش خستگی ناپذیر در دانش آموزان منجر گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: درس ریاضی؛ پایه اول ابتدایی؛ جمع و تفریق اعداد یک رقمی؛ بازی و ریاضی؛ روش تیله بازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |