تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,309,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,696,124 |
تاثیر آموزش خویشتنداری به شیوه فلسفه برای کودکان برخودکنترلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهر یزد | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 5، شهریور 1400، صفحه 38-50 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصور دهقان منشادی* 1؛ فاطمه شفیعی2؛ حمیده همتی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،یزد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد یزد،یزد، ایران | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش خویشتن داری به روش فلسفه برای کودکانبر خودکنترلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهر یزد انجام گرفت. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پنجم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی99-1398 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر دانشآموز که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکنترلی ادراکشده کودکانه ومفری (1982)بود.. نتایج بررسی فرضیهها از طریق تحلیل کوواریانس (سطح معناداری 05/0) نشان میدهد که آموزش خویشتن داری به روش فلسفه برای کودکان بر خودکنترلی آن هاو ابعاد آن (خودکنترلی میان فردی، خودکنترلی فردیو خودسنجی) مؤثر میباشد و باعث بهبود آن میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خویشتنداری؛ فلسفه برای کودکان؛ خودکنترلی؛ دانشآموزان پایه دوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectivness of self-care education on children's philosophy on self-control of second grade elementary students in Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoor Dehghan Manshadi1؛ fatemeh shafiee2؛ hamideh hemati3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Yazd, Iran. | ||
2Master of Educational Technology, Yazd Azad University, Yazd, Iran | ||
3PhD student in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Self-control is one of the thinking skills that helps children learn to control their feelings and behaviors in order to make a good decision, as well as helping to reduce impulsive and effective coping with frustration. The purpose of this study was to determine the effect of self-control educational self-control philosophy on children's self-control in elementary school students in Yazd. The research method was quasi-experimental with pre-test-posttest design with control group and the statistical population included all fifth grade elementary students of Yazd in the academic year of 2018-19. The sample size consisted of 30 students selected by multistage random cluster sampling and assigned to two groups of experimental (15 subjects) and control (n = 15) with random allocation. The research instrument for collecting information was Humphrey's Children's Perceived Self-Control Questionnaire (1982). The concept of self-restraint was taught by children's philosophy teaching method (p4c) during 13 sessions of 60 minutes for the experimental group. The results of the hypothesis analysis through the analysis of covariance (significance level of 0.05) show that the concept of self-control of children and its dimensions (interpersonal self-control, individual self-control and self-evaluation) is effective in improving the concept of self-control of children by philosophy teaching method for children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-control education, children', s philosophy, self-control, second grade elementary students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |