تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,859 |
مقایسه ویژگیهای شخصیتی دو گروه معلمان ابتدایی مشارکتکننده و بدونمشارکت در طرح جابر 1400-1399 | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1400، صفحه 37-55 اصل مقاله (836.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه عابدینی ولامدهی* 1؛ مرتضی میرزابیگی2؛ شهربانو پیشقدم3؛ صدیقه عباسی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3کارشناس جغرافیای طبیعی، دانشگاه آزاد، تربت حیدریه، ایران | ||
4کارشناس تاریخ، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
از آنجا که افراد با ویژگیهای شخصیتی متفاوت، اقدامات متفاوتی برای حضور در طرحهای معرفیشده از سوی آموزش و پرورش و بهخصوص طرح جابر بن حیان از خود نشان میدهند، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ویژگیهای شخصیتی دو گروه معلمان ابتدایی مشارکتکننده در طرح جابر و بدونمشارکت در طرح جابر در شهرستان زاوه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری شامل 320 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان زاوه بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس، 104 نفر از آنها انتخاب شدند (61 نفر افرادی که در طرح جابر مشارکت داشتند و 43 نفر افرادی که در طرح جابر مشارکت نداشتند) که به دلیل وجود کرونا و عدم حضور معلمان در مدارس از طریق پرسشنامه آنلاین و شبکههای اجتماعی واتساپ و تلگرام ارزیابی شدند. در این پژوهش، شرکتکنندگان پرسشنامه شخصیت مککری و کاستا(1975) را تکمیل نمودند. برای تحلیل یافتهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون t برای دو گروه مستقل با استفاده از نرمافزار SPSS ویراست 24 استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، میزان برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی معلمان مشارکتکننده در طرح جابر بیشتر از میزان برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی در معلمانی است که در طرح جابر شرکت نداشتهاند. با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی بهعنوان عامل مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در طرحهای پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب میشوند، بنابراین توجه به این ویژگیها برای درک این موضوع ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی شخصیتی، معلمان ابتدایی، طرح جابر، کرونا، کو؛ ید 19 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Personality Traits of Two Groups of Participating and Not Participating Primary Teachers in The Jaber Project 1399-1400 | ||
نویسندگان [English] | ||
Raziyeh َAbedini velamdehy1؛ morteza mirzabeigi2؛ shahrbano pishghadam3؛ sedigheh abbasi4 | ||
1candidate in Industrial and Organization Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran. | ||
2MA. in Educational Psychology, Birjand University, Birjand, Iran | ||
3. BA. in, Natural Geography, Azad University, Torbat Heidarieh, Iran | ||
4BA in History, Ferdowsi University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Because people with different personality traits display different decisions to participate in projects introduced by the ministry of education and especially Jaber project, the aim of the present study was the comparison of the personality traits of two groups of participating and non-participating primary school teachers in Jaber project during 1399-1400 in Zaveh city. The method of the present research was descriptive and causal-comparative. The statistical population consisted of 320 primary school teachers from whom 104 teachers were selected as the sample of the study based on the availability principle (61 participating and 43 non-participating in the Jaber project). Due to the Corona virus problem and the absence of teachers in schools, data were collected through WhatsApp and Telegram social networks. In this study, participants completed the personality questionnaire developed by McCray and Costa (1975). To analyze the findings, descriptive statistics and independent samples T-test via SPSS software version 24. The results of the study showed that in terms of personality traits of extraversion, agreeableness and conscientiousness, there was a significant difference between the participating and non-participating teachers in Jaber project. Considering that personality traits are considered as important and influential factors in teachers' participation in the proposed projects, paying attention to these traits can be necessary to understand this issue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Personality trait, primary school teachers, Jaber project, COVID-19, Corona | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |