تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,993 |
تأثیر ابعاد مدیریت دانش بر انگیزش و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهر شیراز | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آبان 1400، صفحه 221-244 اصل مقاله (685.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید نصراله سجادی؛ بهاره رحمانیان کوشککی* | ||
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 29 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر انگیزش و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی – همبستگی اجرا شده است. جامعة آماری شامل600 نفر دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بودهاند، که با نمونهگیری طبقهای تصادفی و طبق جدول مورگان 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامة تطبیقیافته مدیریت دانش مدل نوناکا و تاکوچی (1995) با چهار مؤلفة اجتماعیسازی، برونیسازی، درونیسازی، ترکیب دانش استفاده شد. ضریب پایایی این پرسشنامه 97/0 به دست آمد و روایی آن تأیید شد. همچنین، از پرسشنامههای انگیزش شغلی دبیران پارسا و همکاران (1393)، و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی همتینژاد (1388) با روایی تأیید شده و به ترتیب با ضرایب پایایی 95/0 و 87/0 استفاده شد. برای بررسی تأثیر متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. یافتهها نشان داد، متغیر درونیسازی دانش بیشترین میزان ضریب تأثیر را بر عملکرد شغلی و انگیزش شغلی را ایفا میکند و مدیریت دانش علاوه بر تأثیر مستقیم دارای تأثیر غیر مستقیم بر عملکرد شغلی از طریق ایجاد انگیزة شغلی نیز است. پیشنهاد میشود، به ایجاد جو اعتماد در بین دبیران ورزش تلاش شود، به گونهای که دبیران خطری را از جانب انتقال دانش شغلی خود به دیگر افراد احساس نکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش شغلی؛ دبیران تربیت بدنی؛ عملکرد شغلی؛ مدیریت دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect Knowledge Management on Motivation and Job Performance Physical Education Secretaries in Shiraz City | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrolah Sajjadi؛ Bahareh Rahmanian Kooshkaki | ||
Department Sports Management, Faculty Sports Science, University Tehran, Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this study was checking the effect knowledge management on motivation and job performance physical education teachers in Shiraz city. The population statistic is including 600 people physical education teachers in Shiraz city and selection sampling floor-clustered-random including 234 people. The current research use from knowledge management Nonaka &Takeuchi‘s model questionnaire (1995) to 4 components socialization, externalization, internalization, combination knowledge, α=0. 97, accepted validity, also from Secretaties job motivation Parsa (2014) questionnaire to accepted validity, α=0. 96 and from job performance Physical Education Secretaries Hemati Nezhad (2009) questionnaire used to accepted validity, α=0. 87. The relationship and effect variable used marshal Pierson test and standard path coefficients. The results showed Internalization component most impact factor by performance and job motivation. In addition to the direct effect of knowledge management has indirect effect on job performance is through job motivation. It is suggested, establishing trust try among physical education teachers in Shiraz city, so teachers don't feel danger from transfer knowledge jobs to others and process codify for tend of data and job information, the loyalty physical education teachers increase to jobs and avoid leaving school teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Job motivation, Job performance, Knowledge management, Physical education secretaries | ||
مراجع | ||
احمدی، عبادالله (1391). بررسی نقش واسطهای انگیزش شغلی بین مدیریت دانش و بهرهوری معلمان منطقة درودزن فارس. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
تورانی، حیدر (1392). رابطة سبکهای رهبری مدیران دبیرستانها و افزایش انگیزة دبیران شهرستان تاکستان (استان قزوین). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
جعفری، مهرنوش، جعفری، پریوش، و حسنبیگی، علی (1393). رابطة میزان استفاده از مدیریت دانش با انگیزة پژوهشی دبیران دورة متوسطة شهر تهران در سال تحصیلی 9-91. مدیریت فردا، 13(38)، 28-23.
جورابچی، مهناز و خسروی، علی اکبر (1388). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد دبیران دورة متوسط مدارس شهر تهران. اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 5(1)، 61-45.
خاکپور، عباس، و عجمی، اعظم (1397). رابطة مدیریت دانش با کیفیت خدمات و عملکرد شغلی کارکنان ادارة بنادر و دریانوردی شهرستان بندر لنگه. علوم دریایی، 5(3)، 32-23.
رحیم، محمد (1395). نقش معلمان تربیت بدنی در مدارس. رشد تربیت بدنی، 14(56)، 43-32.
زرین، حمیدرضا (1390). بررسی تأثیر بهکارگیری مؤلفههای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی (بر اساس مدل اچیو) در مجتمع آموزشی مفید در سال 1389. پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
سلطان حسینی، محمد و موسوی، زهره (1391). تعیین سهم نسبی مدیریت دانش بر سلامت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی و هیئتهای ورزشی شهر اصفهان. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 2(3)، 63-51.
سلطانی شاهآبادی، زهرا، و اسلامی، محمدحسین (1396). نقش میانجی مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان آموزش و پرورش ناحیة 1 بندرعباس. اولین همایش سالانة مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران، تابستان 1396، تهران.
شهلایی باقری، جواد (1390). بررسی رابطة مدیریت دانش و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان ملارد. پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
قاسمینژاد، محدثه، و آذری، همایون (1395). بررسی رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی معلمان متوسطة اول دخترانة شهرستان سیرجان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(2)، 58-31.
قزلی، حسن (1394). رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی مدیران در ادارات ورزش و جوانان استان فارس. دانشکدة هنر و معماری. پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
محمدحسینی، رضا (1396). دغدغههای معلمان ورزش. صبح ورزش شیراز، شماره 7342، صفحة 5.
موسوی، ابراهیم، رنجبر، صمد، و رنگریز، حسن (1393). بررسی ارتباط رهبری تحولگرا، مدیریت دانش و عملکرد سازمانی. مجموعه مقالات نخستین کنفرانس مالی آیندهپژوهی مدیریت و توسعه، تهران، ص 112-103.
Azrain, N., & Rosli, S. (2016). Knowledge management and job performance in the public sector, the moderating role of organizational commitment. Research IN Business Studies and Management, 3(7), 28-36.
Gabriela, C.,& Catrin, M. (2019). Knowledge management for sustainability in operations. Journal Production Planning & Control the Management of Operations, 30(10-12), 813-826.
Kong, Ch. (2008). A study on the relationships among knowledge management, situational factors, professionals’ core competencies and job performance taking the vocational training centers and employment service centers as example. Human Resource and Adult Learning, 3(2), 116-127.
Marianne, G., & Mile, T. (2016). Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance. Manufacturing Technology Management, 15(5), 402-409.
Massa, S. (2009). A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European Journal of Management, 27(2) 129-141.
Najmeh, Sh., & Tayfun, T. (2013). Performance improvement through knowledge management and innovation in educational institutions: Teachers’ perception. Business Review (GBR), 2(4), 143-149.
Oscar, U., & Nicolai. J. )2016). Understand the dim ate-knowledge sharing relation: The moderating roles of intrinsic motivation and job autonomy. European Management Journal, 34. 135-144.
Shannak, R. (2017). Effect of knowledge management on job performance in higher education: The university of Jordan. Enterprise Information Management, 30(2), 244-262.
Tungm Sh., Chiun, M., & Yin-Chai, W. (2016). Relationship between Knowledge Management and Organizational Performance. Precedia-Social and Behavioral Sciences, 224(6), 189-184.
Usmanova, N., Yang, J., Sumarliah, E., Khan, S. U., & Khan, S. Z. (2020). Impact of knowledge sharing on job satisfaction and motivation. VINE Information and Knowledge Management Systems, 368(8), 201-229.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |