تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,258 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,204 |
شناسایی موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش دلفی فازی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آبان 1400، صفحه 267-295 اصل مقاله (938.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا زینی وند* 1؛ محمدرضا باقرزاده1؛ یوسف قلی پور کنعانی2؛ مهرداد متانی1؛ محسن عارف نژاد3 | ||
1گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران | ||
2گروه مهندسی صنایع، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 13 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت. پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهشهای کیفی و کمی و از نوع پژوهشهای قیاسی- استقرایی است. جامعة پژوهش خبرگان وزارت آموزش و پرورش هستند که با استفاده از روش هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 36 نفر از آنان به عنوان مشارکتکنندگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب، با استفاده از شاخص CVR و آزمون کاپای کوهن و روایی محتوایی و پایایی آزمون مجدد تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش دلفی فازی تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش در قالب سی و سه عامل است. همچنین، نتایج پژوهش دربرگیرندة بیست و دو راهکار است که برای از بین بردن موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اجرای خطمشی؛ خطمشی؛ خطمشیگذاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Barriers to the Effective Implementation of the Ministry of Education's Policies Using the Fuzzy Delphi Method | ||
نویسندگان [English] | ||
reza zienivand1؛ mohamaad reza bagherzadeh1؛ Yousef Gholipour Kanani2؛ Mehrdad Matani1؛ mohsen arefnezhad3 | ||
1PhD Student in Management, Islamic Azad University of Ghaemshahr, Mazandaran, Iran | ||
2Assistant Professor of Industrial Engineering, Islamic Azad University of Ghaemshahr, Mazandaran, Iran | ||
3lu | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the barriers to the effective implementation of the policies of the Ministry of Education. The present research is applied and in terms of mixed method, is based on qualitative and quantitative research and is of deductive-inductive research. The research community is the experts of the Ministry of Education, who were selected as 36 participants using a purposeful method based on the principle of theoretical adequacy. Data collection tools were in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire whose validity and reliability were confirmed using CVR index and Kappa Cohen test and content validity and reliability of the retest, respectively. Research data were analyzed using fuzzy Delphi method. The results of the study include identifying obstacles to the effective implementation of the policies of the Ministry of Education in the form of thirty-three factors. Also, the results of the research include twenty-two strategies that have been proposed to remove obstacles to the effective implementation of the policies of the Ministry of Education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Policy, Policy implementation, Policy-making | ||
مراجع | ||
اشتریان، کیومرث (1385). آسیبشناسی فرایند سیاستگذاری عمومی در ایران. سخنرانی در دفتر مطالعات سیاسی وزارت کشور، 19 دیماه 1385.
اعرابی، سیدمحمد، و رزقی رستمی، علیرضا (1384). آسیبشناسی اجرای خطمشیهای صنعتی کشور. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، صص 1-18
اکبری، احمد، نویدبخش، سیما، و بختیاری، منصوره (1395). الگوی پیشنهادی نظاممند برای سیاستگذاری در آموزش و پرورش. مدیریت و حسابداری، 2(3)، 179-172.
الوانی، سیدمهدی، و شریفزاده، فتاح (1383). فرایند خطمشیگذاری عمومی. چاپ سوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
باقرنژاد، پیمان، طاهرپور، حبیب، و بهرامی، حمید (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای موفق خطمشی حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، فرایند مدیریت و توسعه، 29(4)، 114-79.
جهانیان، رمضان (1391). بررسی و تحلیل سیاستهای توسعهای آموزش و پرورش ایران در دورة معاصر. علوم سیاسی، 19(2)، 116-93.
حاجیپور، ابراهیم، فروزنده، لطفالله، داناییفرد، حسن، و فانی، اصغر (1394). طراحی الگوی آسیبشناسی اجرای خطمشی عمومی در ایران. مدیریت نظامی، 15(3)، 176-159.
داناییفرد، حسن، فروزنده، لطفالله، حاجیپور، ابراهیم، و فانی، اصغر (1394). طراحی الگوی آسیبشناسی اجرای خطمشی عمومی در ایران. مدیریت نظامی، 15(4)، 23-1.
دانشفرد، کرمالله (1392). مبانی خطمشیگذاری عمومی. چاپ اول، تهران: نشر نیاز دانش.
رجببیگی، مجتبی (1378). موانع دستیابی به اجرای کامل خطمشیهای عمومی. مدیریت دولتی، 45 و 46، 84-74.
رزقی رستمی، علیرضا (1379). اجرا، حلقة مفقود فرایند خطمشی عمومی. مدیریت دولتی، 50(1 ، 62-51.
رنگریز، حسن، و مؤذنی، بهرام (1396). شناسایی و اولویتبندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 8(4)، 43-27.
شورای عالی وزارت آموزش و پرورش (1368). کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
عباسی، عباس، معتضدیان، رسول، و میرزایی، محمدقاسم (1395). بررسی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 6(2)، 230-211
قلیپور، رحمتالله (1387). تصمیمگیری سازمانی و خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات سمت.
قلیپور، رحمتاله (1393). تصمیمگیری سازمانی و خطمشیگذاری عمومی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
قلیپور، رحمتاله، داناییفرد، حسن، زارعی متین، حسن، و جندقی، غلامرضا (1390). ارائة مدلی برای اجرای خطمشیهای صنعتی؛ مطالعة موردی در استان قم. مدیریت فرهنگ سازمانی، 9(2)، 130-103.
کرمیپور، محمدرضا (1382). جهانیشدن در مدیریت و رهبری آموزشی.چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان پرورش و برنامهریزی.
کاظمی، محمد، قاسمی، حمید، و رستمبخش، محمدرضا (1390). شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(2)، 121-100.
گیوریان، حسن، و ربیعی مندجین، محمد (1381). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی. چاپ اول، تهران: انتشارات یکان.
مخزن، بنفشه (1394). آسیبشناسی کارکردهای نظام برنامهریزی و سیاستگذاری در بخش آموزش وپرورش کشور. چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پیشرفت ایران؛ گذشته، حال، آینده، 30 و 31 اردیبهشتماه، تهران.
مقدسپور، سعید، داناییفرد، حسن، و کردنائیچ، اسدالله (1393). واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خطمشیهای عمومی در ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی، 11(3)، 111-91.
نیازآذری، کیومرث، اسماعیلی شاد، بهرنگ، ربیعی دولابی، مجید (1390). سیاستگذاری و فرایند خطمشی عمومی در نظام آموزشی. قائمشهر: انتشارات مهرالنبی.
هومن، محمد (1368). رهنمودهایی برای برنامهریزی توسعه. چاپ اول، تهران: انتشارات صدرا.
Anderson, E. J. (2011). Public policymaking: an introduction. Boston: Wadsworth Publishing.
Bartholomew, U., & Chukwuemeka, E. E. O. (2013). The obstacles to effective policy implementation by the public bureaucracy in developing nations: The case of Nigeria/Singaporean. Business Economics and Management Studies, 1(8), 34-43.
Batsuuri, G. (2016). Foreign investment policy implementation effective: A case study from Mongolia. Imperial Jounal of Interdisciplinary Research, 2(3), 309-320.
Chompucot, M. C. (2011). Major factors affecting educational policy implementation effectiveness for the three southern most provinces of thailand as perceived by school directors. Doctoral Dissertation, National Institute of Development Administration.
Costa, M. (2016). Water policy implementation in the state of São Paulo, Brazil: Key challenges and opportunities, Environmental Science & Policy, 60, 1–11.
Konsult A. (2009). Barriers to implementation. The Kon SULT Knowledgebase, 16(3), 296-307.
Lester, J. P., & Goggin, M. L. (1998). Back to the future: The rediscovery of implementationstudies. Policy Currents, 8(3), 1–9.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |