تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,666 |
ارائة مدل خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزة آموزشهای مهارتی در ایران: یک مطالعة کیفی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آبان 1400، صفحه 361-382 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید مسلمی* 1؛ علی حمیدزاده* 2؛ حسین خنیفر* 3 | ||
1دانشجوی دکتری تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری و ارائة مدل مناسب و در راستای ارتقای وضع موجود انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر شیوة پژوهش بر اساس نظریة زمینهای اجرا شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش بر اساس اصل اشباع نظری دادهها شامل 14 نفر از افراد صاحبنظر و خبرگان در حوزة خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری بود که با روش نمونهگیری گلولهبرفی و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختارمند بود. دادهها با نرمافزارMAXQDA2018 ، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد. اعتبار دادهها با روش تأییدپذیری توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، ابعاد و مؤلفههای خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزة آموزشهای مهارتی در شش طبقه شامل پدیدۀ مرکزی (فرایند خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری)، شرایط علّی، شرایط زمینهای، عامل مداخلهگر، راهبردها، و پیامدها و نتایج شناسایی شد. ارائة مدل مناسب و فراهمکردن شرایط میتواند اثربخشی خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری توسط سیاستگذاران را برای نظام آموزشی کشور بهبود بخشد. همچنین، لزوم انجام مطالعات بیشتر برای طراحی یک مدل خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزة آموزشهای مهارتی در ایران را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشهای مهارتی؛ خطمشیگذاری آموزشی؛ خطمشیگذاری؛ رویکرد رفتاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a Model of Educational Layout Policy Based on Behavioral Approach in Skills Training in Iran: A Qualitative Study | ||
نویسندگان [English] | ||
nahid moslemi1؛ ز ز2؛ د ز3 | ||
1university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract This research has been conducted with the aim of identifying the dimensions and components of educational policymaking based on behavioral approach and providing a suitable model in order to improve the current situation. The present study was applied in terms of the type of qualitative data and in terms of research method of Background Theory (Grand Theory). Participants in this study were based on the theory and principle of theoretical saturation, including 14 experts and experts available in the field of educational policymaking based on behavioral approach. who were selected by purposeful sampling. The data collection tool is a semi-structured interview. Data were analyzed using MAXQDA2018 software in three stages of open coding, central coding and selective coding. Data validation was done using the verification method by the contributors. Based on the findings of the research, the dimensions and components of model of educational layout policy based on behavioral approach in the field of skill training in 6 categories including central phenomenon (educational layout policy based on behavioral approach), causal conditions, contextual conditions, intervening factor, strategies and consequences and results were identified. Providing a suitable model and providing conditions can improve the effectiveness of policy-making training policies based on behavioral approach by policymakers for the country's educational system. It also showed the need for further studies to design a model of educational policymaking based on behavioral approach in the field of skills training in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Behavioral approach, Educational layout policy, Policymaking, Skill training | ||
مراجع | ||
استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای). ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
الوانی، سید مهدی، و شریفزاده، فتاح (1392). فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
رهبر، فرهاد و امیری، میثم.(1393). اقتصاد رفتاری و سیاستگذاری عمومی. برنامهریزی و بودجه، 127، 182-147.
ضابطپورکردی، حسین، امین بیدختی، علی اکبر، محمدرضایی، علی، و صالحی عمران، ابراهیم (1397). مطالعة عوامل مؤثر و زمینهساز اجرای خطمشیهای آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران، 10(2)، 46-21.
عباسی، طیبه، قلی پور، رحمتالله، و هادی، مهدی (1396). شناسایی عوامل تسهیلکنندۀ شواهدمحورکردن فرایند خطمشیگذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 26(8)، 84-65.
فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریة پایه (گرندد تئوری، GMT). تهران: انتشارات آگاه.
محمدپور، میر حسین (1397). ضرورت بهکاربستن اقتصاد رفتاری در سیاستگذاری انرژی. اقتصاد شهر، 34، 38-33.
مؤمنیراد، اکبر، علی آبادی، خدیجه، هاشمفر، دانش، مزینی، ناصر (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. اندازهگیری تربیتی، 14، 222– 187.
نفیسی، علیرضا (1395). درآمدی بر مدیریت سیاستهای تغییر رفتار. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
Galizzi, M. (2017). Behavioral aspects of policy formulation: experiments, behavioral insights, nudges. Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK.
Nyhagen, G. M., Bleiklie, I., & Hope, K. (2017). Policy instruments in European Universities: Implementation of higher education policies. Managing Universities.
R Gloster, C Bertram, J Buzzeo, L Fletcher, A Tassinari) 2017(.Using behavioural insights to examine benefit claimants' approaches to training opportunities publications.aston.ac.uk
Sanders, M., Snijders, V., & Hallsworth, M. (2018). Behavioural science and policy: where are we now and where are we going?’. Behavioural Public Policy, 2(2), 144–167.
Shafir, E. (2012). The behavioral foundations of public policy. Princeton University Press.
Simon, H. A. (1985). Models of bounded rationality. Cambridge, MA: MIT Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |