تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,157 |
چگونه توانستیم توسعه حرفهای معلمان را در دوران دنیاگیری بیماری کرونا ارتقا دهیم: اقدامپژوهی معلمان دبستان خیام شهرستان شهرضا | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1400، صفحه 107-119 اصل مقاله (559.11 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه محمد زمانی1؛ علی رهایی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه دولتی یاسوج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 13 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
دنیاگیری کرونا نشان داد هرچهقدر کشوری در زمینۀ توسعه حرفهای معلمان در طی سالیان گذشته ضعیف عمل کرده باشد، در این وضعیت نظام آموزشوپرورش آن کشور دچار تسلسل و مشکلات فراوان میشود. پژوهش حاضر، به منظور رفع مشکل توسعۀحرفهای معلمان مدرسۀ خیام شهرستان شهرضا در دوران دنیاگیری کرونا صورت گرفته است. در این مطالعه، به بررسی توسعۀ حرفهای معلمان دبستان خیام در سال تحصیلی 1400_1399 پرداخته شد و هدف، ارتقای توسعۀ حرفهای معلمان این مدرسه بود. پژوهش حاضر، به روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شد. در بخش کیفی پژوهش از تکنیک اقدامپژوهی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش کنونی تمام معلمان مدرسۀ خیام (13 نفر) است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش اجرا، توصیفی_تحلیلی و پیمایشی است و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی با استفاده از نرمافزار SPSS26 انجام شد. پایایی سؤالات پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل سؤالات پرسشنامه معادل 80/0 محاسبه شد. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه توسط متخصصان پژوهشی مشخص شد. طبق یافتههای بدست آمده، نتیجه گرفته شد که اجرای راهکارهای به کار رفته مؤثر بوده و پس از مقایسۀ سؤالات پیشآزمون و پسآزمون، میتوان دریافت که راهحلهای اجرا شده بسیار مؤثر بودهاند و تفاوت معناداری در سطح 0001/0>P در پاسخ به سؤالات پسآزمون و پیشآزمون وجود دارد که فرضیۀ پژوهشگر تأیید میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ حرفهای؛ دانش حرفهای؛ مهارت حرفهای؛ صلاحیت حرفهای؛ کرونا؛ کووید 19 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
How We Managed to Improve the Professional Development of the Teachers in COVID-19 Pandemic: An Action Research in Khayam Primary School in Shahreza Town | ||
نویسندگان [English] | ||
Razie MohammadZamany1؛ Alie Rahaie2 | ||
1. M.A. in educational management, Islamic Azad University of Shahreza, Iran | ||
2. M.A. in educational research, Yasouj University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Pandemic of Covid-19 Virus has shown that the weaker a country has been in developing its teachers’ profession development over the past years, the more likely it is that the country's education system will run into a series of problems. The present study was conducted to solve the problem of professional development of teachers of Khayam school in Shahreza during the recent Corona Pandemic. In this study, the professional development of Khayam primary school teachers in the academic year 1399-1400 was studied and the aim was to promote the professional development of teachers in this school. The present study is a mixed-method research. In the qualitative part of the research, the action research technique was used. The statistical population of the present study consisted of all teachers of Khayam school (N=13) who were selected by purposive sampling. This study is an applied research in terms of purpose and a descriptive-analytical and survey research concerning its nature and method of implementation. Data were collected through a researcher-made questionnaire. Quantitative data analysis was done using SPSS software (version 26). The reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha which turned out to be 0.804. The content validity of the questionnaire was determined via some experts’ review. Based on the findings, it was concluded that; the implementation of the specified solutions was effective and after comparing the pre-test and post-test results, it can be seen that the implemented solutions were very effective (P<0.0001). Therefore, the researcher's hypothesis was confirms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Development, Professional Knowledge, Professional Skills, Professional Competence, COVID-19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,689 |