تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
نقش کمالگرایی مثبت و منفی و ترس از شکست در عملکرد در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1400، صفحه 75-86 اصل مقاله (628.24 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نادر اعیادی* 1؛ مهدی شکری2؛ هاجر خورشیدی میانائی3 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران | ||
3کارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه گیلان، گیلان. ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 01 دی 1400، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد کمالگرایی و ترس از شکست در عملکرد در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان مدارس نمونه دولتی مشکینشهر بود. مطالعۀ حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی شهر مشگینشهر در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که از بین آنها 200 نفر به شیوۀ نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمالگرایی تری-شوت (PANPS)، مقیاس ترس از شکست در عملکرد کانروی (PFAI)، مقیاس تعللورزی تاکمن (TPS) استفاده شد. دادههای این پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان در نرمافزار SPSS22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کمالگرایی مثبت با تعللورزی تحصیلی رابطه منفی و معناداری دارد (01/0>p). در حالیکه رابطه کمالگرایی منفی با تعللورزی تحصیلی مثبت و معنادار بود (01/0>p). همچنین، بین ترس از شکست در عملکرد با تعللورزی تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین قادر به تبیین 23/0 از واریانس متغیر تعللورزی تحصیلی هستند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که در صورت بالا بودن نمره کمالگرایی و ترس از شکست در عملکرد به احتمال زیاد شاهد بروز تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان خواهیم بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ترس از شکست در عملکرد؛ تعللورزی تحصیلی؛ دانش-آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Positive and Negative Perfectionism and Fear of Failure in Performance in Predicting Academic Procrastination of Secondary High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Ayadi1؛ Mehdi Shokri2؛ Hajar Khorshidi miamaie3 | ||
1candidate of counselling, department of counselling, faculty of educational sciences and psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2MA student of counselling, department of counselling, faculty of educational sciences and psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
3MA student of counselling, department of counselling, faculty of educational sciences and psychology, University of Guilan, Guilan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the role of perfectionism dimensions and fear of failure in performance in the prediction of procrastination among secondary high school students. The statistical population of this study was all secondary high school students in Meshginshahr in 2019-2020 academic year, from whom 200 students were selected as the sample by random cluster sampling method. Data were collected using the tri-shot (PANPS) Perfectionism Questionnaire, Conroy et al.’s Fear of Failure in Function Scale (PFAI), and Tuckman’s Procrastination Scale(TPS). The data of this study were analyzed using Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis using SPSS (version 22) software. The findings of the study showed that positive perfectionism has a negative and significant relationship with procrastination (p>0/01). However, the relationship between negative perfectionism and procrastination was positive and significant (p>0/01). In addition, there was a significant positive correlation between fear of failure and procrastination (p>0/01). Also, the results of the simultaneous regression analysis showed that the predictor variables can explain 0.23% of the variance of academic procrastination. According to the results of the present study, it can be said that the higher the scores of perfectionism and fear of failure in performance in students, the higher the probability of academic procrastination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Perfectionism, fear of failure in performance, academic procrastination, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |