
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 3,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,048,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,244,722 |
مقایسهی اثربخشی روشهای تدریس بازیهای رایانهای و دستسازهها بر یادگیری دانشآموزان دچار اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 13، خرداد 1401، صفحه 110-91 اصل مقاله (723.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بادله* 1؛ فاطمه مولایی تیرآبادی2؛ عبدالجلال توماج3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ;گلستان، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش منطقه5 ، تهران ، ایران | ||
3کارشناس آموزش، آموزش و پرورش شهرستان آققلا، گلستان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسهای اثربخشی روشهای تدریس بازیهای رایانهای و دست سازهها بر یادگیری دانشآموزان دچار اختلال نافرمانی مقابلهای بود روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان با اختلال نافرمانیمقابلهای مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران بود که حجم نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد بدینصورت که از بین 29 مدرسه ابتدایی بهطور تصادفی 10 مدرسه انتخاب شد و به کمک مسئولان مدرسه و روانشناسان و متخصصان حوزه علوم تربیتی و طی گذر از فرایندهای مختلف جهت گزینش تعداد 24 دانشآموز با اختلال نافرمانی مقابلهای شناسایی شد و این افراد بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش از نوع آزمونهای محققساخته شامل 12 سؤال که پایایی آن با آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که در روش آموزش بازیهای رایانهای بین میانگین نمرات دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای در پسآزمون(90/17) با میانگین نمرات دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای در پیشآزمون(20/12) و در روش آموزش دستسازهای بین میانگین نمرات دانشآموزان با اختلال نافرمانیمقابلهای در پسآزمون(19/19) با میانگین نمرات دانشآموزان با اختلال نافرمانیمقابلهای در پیشآزمون(25/13) تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P) و بین میانگین نمرات دانشآموزان با اختلال نافرمانیمقابلهای در بازیهای رایانهای و دستسازهای تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P). نتایج حاکی از آن است که روشهای آموزش به شیوه بازیهای رایانهای و دستسازهای بر یادگیری دانشآموزان با اختلال نافرمانیمقابلهای تأثیر مثبت دارند و روش آموزش دستسازهای نسبت به روش آموزش بازیهای رایانهای تأثیر بیشتری بر یادگیری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مقایسهی اثربخشی روشهای تدریس بازیهای رایانهای و دستسازهها بر یادگیری دانشآموزان دچار اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of Effectiveness of Computer Games Teaching Methods and Hand-made Works on Learning of Students Suffering from Oppositional Defiant Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Badeleh1؛ Fatemeh Mollaee Tir Abadi2؛ Abdoljalal toomaj3 | ||
2M. A Student, Educational Technology, district 5 Education, Tehran, Iran | ||
3Education expert, Agha Qala City Education. Golestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to compare the effectiveness of computer games teaching methods and hand-made work on learning of students suffering from oppositional defiant disorder. The research method is quasi-experimental from the type of pretest and posttest. The statistical population of the study consists of all students suffering from oppositional defiant disorder in elementary schools of fifth district of Tehran. The sample size was selected by cluster sampling method. Accordingly, 10 schools were randomly selected out of 29 elementary schools and 24 students suffering from oppositional defiant disorder were identified, supported by school authorities, psychologists and educational sciences specialists and they were selected as the research sample. The research instrument was a researcher-made test includes 12 questions with reliability of Cronbach's alpha of 0.82, and the content and face validity of the questionnaire was confirmed by the experts. The results of the research show that in the computer games educational method, there is a significant difference between average score of the students suffering from oppositional defiant disorder in the posttest (17/90) with the pretest (12/20). Also, in the hand-made work educational method, there is a significant difference between the average score of the students suffering from oppositional defiant disorder in the pretest (19.19) and the posttest (13.25) (P <0.001). Therefore, there is a significant difference between the average score of the students suffering from oppositional defiant disorder in computer games and hand-made work (P <0.001). The results show that computer games and hand-made work educational methods have a positive effect on the learning of the students suffering from oppositional defiant disorder, and the hand-made work educational method is more effective than the computer games educational method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Students, Oppositional Defiant Disorder, Learning, Computer Games, Hand-Made Work | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |