تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,785 |
تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1401، صفحه 55-81 اصل مقاله (844.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد معتمدی راد* 1؛ زهرا زارع عصمت آباد2 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 13 دی 1400، تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
یکی از روشهای فعال کردن دانشآموزان، تألیف محتوای کتاب بهصورت فعال میباشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن روش تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل کل کتاب جغرافیای ایران مقطع دوم متوسطه (بهصورت تمام شمار) که در سال 1399 چاپ شده است، میباشد که مؤلفههای متن، تصاویر و پرسش یا فعالیتهای کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. با توجه به محاسبات انجامشده، ضریب درگیری متن برابر با 145/0 و ضریب درگیری تصاویر به میزان 575/0 حاصل گردید. ضریب درگیری فعالیتها نیز به میزان 84/4 محاسبه گردید. با توجه به نظر ویلیام رومی، زمانی یک کتاب درسی فعال است که ضریب درگیر آن 4/0 تا 5/1 باشد، درنتیجه میتوان گفت با توجه به اینکه مقادیر ضرایب درگیری محاسبهشده در کتاب مذکور، فقط واحد متن تصاویر و مطلوب بوده و ازآنجاییکه ضریب درگیری متون و فعالیتها بر اساس روش ویلیام رومی در حد مطلوب نبوده لذا محتوای کتاب حاضر مناسب نمیباشد و شایسته است برنامهریزان درسی و مؤلفان کتاب درسی جغرافیای ایران پایه دهم، در طراحی و تدوین آن دقت بیشتری نموده و با تنظیم محتوای برنامه درسی بهتر، بر میزان مشارکت دانشآموزان در فرآیند یادگیری تأکید بیشتری صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ جغرافیای ایران؛ ویلیام رومی؛ ضریب درگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the Geography book of Iran in grade 10 based on the method of William Romey | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad motamedirad1؛ Zahra Zare Esmatabad2 | ||
1Assistant Professor, farhangian University, Iran | ||
2Undergraduate student of Geography, Farhangian University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Effective method to activate students is to actively write the content of the book. The aim of this study is to investigate and analyze the content of the tenth grade geography book of Iran. This research is descriptive and its method is content analysis method based on William Rumi method. The population and statistical sample of this research includes the whole book of geography of Iran in the second grade of high school (in full) which was published in 1399, in which the components of the text, pictures and questions or activities of the book have been analyzed. According to the calculations, the text coefficient of conflict was equal to 0.145 and the image coefficient of conflict was 0.575. The coefficient of conflict of activities was calculated to be 4.84.According to William Rumi, a textbook is active when its engagement coefficient is 0.4 to 1.5, so it can be said that considering the values of engagement coefficients calculated in the book, only the unit of images and desirable And since the coefficient of involvement of the text and activities based on the method of William Rumi is not optimal, so the content of the present book is not appropriate. so the content of the present book is not appropriate and is worthy of course planners and authors. The 10th grade Iranian Geography textbook should be more careful in designing and compiling it,, more emphasis should be placed on the extent of students' participation in the learning process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Geography of Iran, William Romey, coefficient of conflict | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |